شبکه های نوری در آینده

هنگامی که سرویس‌های DSL  برای اولین بار در سال 1998 در ژاپن عرضه شدند، حداکثر سرعت خطوط آنها برابر 500 کیلو بیت بر ثانیه بود. امروزه پیشرفت‌های تکنولوژیک، پهنای باند تا 40 مگا بیت بر ثانیه را ممکن ساخته است. البته، بالاترین سرعت، تنها برای تعداد محدودی از کاربران که کمتر از یک کیلومتر با شرکت فراهم‌کننده‌ سرویس اینترنت (ISP)  فاصله دارند مهیا است. امروزه حداکثر سرعت خطوط  FTTH که در سال 2000 معرفی شدند، برابر 100 مگا بیت بر ثانیه است. هیچ شکی وجود ندارد که پیشرفت دستیابی به شبکه‌های باندپهن در ژاپن، تحت تاثیر نرخ‌های اشتراک پایین آن در دنیا قرار دارد. مشترکین می‌توانند با پرداخت  مبلغی کمتر از 25 دلار در ماه، از سرویس DSL استفاده نمایند و  FTTH نیز حدود 50 دلار در ماه هزینه دارد.

ادامه مطلب ...

Credit card (کارت اعتباری)

کارتی پلاستیکی و از نوع کارت‌های مغناطیسی و به طور معمول به ابـعاد 98/53 × 6/85 مـیلی‌متر است. مـطابق دایره‌المعارف بریتانیکا (Britanica) استفاده از کارت‌های اعتباری اولین بار در دهه 20 در امریکا مطرح شد، زمانی‌که مراکزی مانند شرکت‌های نفتی و هتل‌های زنجیره‌ای نسبت به صدور چنین کارت‌هایی برای مشتریانشان اقدام کردند، اما استفاده از این کارت‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای پس از جنگ جهانی دوم گسترش یافت. اولین کارت اعتباری بین‌المللی که در موارد مـختلفی قابـل اسـتفاده بود توسط شرکت Diners' Club در سال 1950 معرفی شد.

امـروزه کارت‌هـای اعتـباری رایـج‌ترین ابـزار پـرداخت‌ online هسـتند، ضـمن اینکه این کارت‌ها می‌توانند در دستگاه‌های خودپـرداز (ATM) بـرای برداشـت پـول تا مـیزان اعـتبار کارت مورد استفاده قرار گیـرند. هـر ماه بـرای دارنده کارت، صورتحسابی ارسال می‌شـود که خریدهای انجام شده توسط کارت و نیز کل بدهی صاحب کارت در آن مشخص است. پس از دریافت صورتحساب، دارنده کارت مـوظف اسـت تا موعد مقـرری، حـداقل مـبلغی را پـرداخت کنـد یا اینـکه ممکن است مجبور باشد صورتحساب را به طور کامل پرداخت کند. Visa و MasterCard هم اکنون به عنوان رایج‌ترین و گـسترده‌ترین شبکه کارت اعتباری دنیا مطرح هستند

ادامه مطلب ...

آشنایی با گستره کاربرد روبات های پرنده

به زودی نه تنها در عرصه نظامی بلکه در عملیات های امدادی و کمک رسانی به مردم نیز از حشرات کوچک روباتیک که MAV  نامیده می شوند، استفاده خواهد شد.

وزارت دفاع ایالات متحده تاکنون بیش از سی میلیون دلار برای طراحی و ساخت این روبات های کوچک هزینه کرده است. از آنجا که استفاده از این روبات های کوچک، بهترین راه حفاظت نیروها از خطرات موجود در عملیات های شناسایی است، سازمان پروژه های تحقیقات دفاع پیشرفت ایالات متحده (DARPA) از چندین گروه تحقیقاتی برای ساخت روبات هایی که طول، عرض و ارتفاع شان کمتر از 20 سانتی متر باشد، حمایت مالی به عمل آورده است.

در واقع این روبات های پرنده، کوچک ترین هواپیماهای بدون سرنشین هستند که تاکنون ساخته شده اند.

این روبات های کوچک پرنده به تقلید از حرکات پرواز و نحوه بال زدن برخی از حشرات (از جمله سنجاقک، زنبور عسل و مگس) طراحی شده اند. به طور مثال پرواز مگس نکات بسیار زیادی از علم هوانوردی را به بشر یاد می دهد که بسیاری از آنها را نمی توان با بررسی بال های ثابت هواپیماها یاد گرفت زیرا اصول و قواعد پرواز حشرات و حرکت بال های آنها، از اصول و قواعد موجود برای پرواز با بال های ثابت هواپیما متفاوت است.

ادامه مطلب ...

واقعیت های خانه رویایی

سال گذشته میلادی طی کنفرانسی در ایالات متحده بیش از 160 شرکت طراح و سازنده خانه های مسکونی در شیکاگو گرد هم آمدند تا در مورد گسترش و تولید انبوه خانه های دیجیتالی و هوشمند، تبادل نظر و تصمیم گیری کنند. این شرکت ها از جمله پیمانکاران بزرگی در این زمینه هستند که سالیانه هزاران خانه جدید با قیمتی بین 200 تا 900 هزار دلار ساخته و دراختیار مردم قرار می دهند. البته یکی دیگر از دلایل تشکیل این گردهمایی، اشباع بازار از خانه هایی با طرح های قدیمی و یافتن راهی برای کسب درآمدهای بیشتر این شرکت ها بود. «ویلیام تامسون» یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی در این زمینه می گوید؛ «ویژگی های دیجیتالی برای خانه ها یک مزیت رقابتی بسیار اساسی به حساب می آید. از 30 میلیون خانه ای که سال گذشته در ایالات متحده به فروش رسید، تقریباً 7 میلیون از آنها با نقشه های قدیمی و سیم کشی های مشکل زا همراه بودند. ادامه مطلب ...

ترکیب Wi-Fi با BT در تلفن های همراه

کاربران موبایل به زودی خواهند توانست ارسال سریع و کارآمد اطلاعات را از طریق فناوری جدیدی که حاصل ترکیب استاندارد Wi-Fi (استاندارد 802.11) و فناوری سنتی بلوتوث می‌باشد تجربه نمایند.

به گفته مرکز تحقیقاتی ABI Research این فناوری کاربرانی را هدف قرار خواهد داد که نیاز به انتقال فایل‌های حجیم چندرسانه‌ای مابین ابزارهای بی‌سیم مانند تلفن‌های سلولی دارند.

Douglas McEuen تحلیلگر ارشد این مرکز می‌گوید: «میزان نفوذ بلوتوث در تلفن‌های سلولی بسیار بالاست اما این فناوری دارای برد پائین و سرعت بسیار کمی می‌باشد.»
«تمایل رو به رشد کاربران برای به اشتراک‌گذاری تصاویر، صدا و ویدئو تقاضاهایی را متوجه بلوتوث می‌سازد که خارج از توانائی این فناوری می‌باشد.»

بلوتوث پرسرعت جدید انتقال فایل‌های بزرگ و پرحجم را از طریق استاندارد سریع‌تر 802.11 که اینک به وفور در دستگاه‌های جدید مجهز به بلوتوث دیده می‌شود ارسال می‌کند.

سپس و زمانی که دیگر نیازی به ارسال و دریافت سریع نباشد، دستگاه به طور خودکار به حالت بلوتوث بازمی‌گردد که در نتیجه صرفه‌جوئی قابل توجهی در مصرف انرژی بعمل خواهد آمد.

اولین اقدام جهت پیاده‌سازی فناوری جدید یک ارتقاء نرم‌افزاری خواهد بود که دستگاه‌های موجود اجازه خواهد داد تا با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند.
در قدم بعدی شرکت‌ها برای جای دادن دو رادیو در یک پکیج و یا در یک چیپ اقدام خواهند نمود.

McEuen در ادامه می‌گوید: «بلوتوث پرسرعت یک قدم منطقی (Logical) است بسوی بهره‌وری بیشتر از ساختارهای موجود فعلی.»
«برای مصرف‌کنندگان این یک پیروزی کامل است زیرا عملیات ارتقاء از نظر آنها پنهان بوده و آنان تنها کارائی بهتر و سرعت بالاتر در انتقال فایل‌ها را شاهد خواهند بود.»

ITNA
_________________