اینترنت هم نوری شد

دانشمندان در آلمان اخیراً راهی را کشف کرده‌اند که بواسطه آن قادرند اطلاعات اینترنتی را توسط تابش نور انتقال دهند.

به گزارش فاوانیوز به نقل از ایتنا گروه سازنده این تکنولوژی نوین امیدوار است در مناطقی که اینترنت در آن محدود است و یا بکلی وجود ندارد، به کمک این فناوری، نصب اینترنت بی‌سیم در همه جا، میسر شود.

فرض کنیم دو لپ تاپ با سرعت ١٠ مگابایت در ثانیه در حال انتقال اطلاعات به یکدیگر هستند اما انتقال اطلاعات نه بوسیله کابل بلکه توسط تابش نور انجام شود و یک کامپیوتر در حال ضبط اطلاعات مربوط به یک نوار ویدئویی با کیفیت تصویری بالا و یا اصطلاحاً «اچ دی» باشد.

کارایی انتقال اطلاعات توسط تابش نور بدین شکل است که نور به طور دائم و سریع در حال روشن و خاموش شدن است، امری که موجب می‌شود امواج در جهات گوناگون فرستاده شوند.

در این سیستم کار دستگاه ریسیور دریافت امواج نور است که در جهات گوناگون در حال تابیدن است.
دستگاه دریافت کننده همچنین اطلاعات دریافتی خود را به داده‌های رایج نیز تبدیل می‌کند و بدین گونه تصاویر نوار ویدئویی را می‌توان به صفحه کامپیوتر خود، منتقل کرد.

این تکنولوژی توسط دانشمندان مرکز تحقیقاتی «فران هور هنریچ هرتز» در برلین برای نخستین بار توسعه داده شده است.

گفتنی است که این مرکز پژوهشی با همکاری دو شرکت صاحب نام، یعنی زیمنس آلمان و شرکت تلکام فرانسه موسوم به آزمایشگاه نارنجی، این فناوری را ساخته و به بازار عرضه کرده‌اند.

یکی از محققان مرکز پژوهشی فران هور در رابطه با این تکنولوژی می‌گوید: از تابش نور که برای مقاصدی چون انتقال اطلاعات پیش از این استفاده شده بود، این بار نیز استفاده کردیم، با این توضیح که پس از ارسال اطلاعات توسط تابش نور، گیرنده آن را به زبان رایج داده‌ها، تبدیل می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این تکنولوژی، سرعت انتقال داده‌هاست، زیرا سرعت انتقال توسط تابش نور به حدی است که چشم قادر به ضبط آن نیست.
گفتنی است که سرعت انتقال داده‌ها توسط تابش نور تا ١٠ مگابایت در ثانیه تخمین زده شده است.

پیش‌بینی می‌شود که سرعت انتقال داده‌ها توسط تابش نور تا حدی زیادی قابل افزایش باشد. یعنی سرعت ١٠ مگابایت در ثانیه به ۸٠٠ مگابایت در ثانیه که بطور تقریبی به یک گیگابایت در ثانیه نزدیک است، تغییر کند.

تکنولوژی انتقال داده‌ها توسط تابش نور این امکان را بوجود می‌آورد تا اینترنت در اماکنی چون بیمارستان‌ها نیز قابل دسترسی باشد.
در حال حاضر بخاطر حساس بودن دستگاه‌های موجود در بیمارستان‌ها و ناسازگاری این دستگاه‌ها با امواج سیستم‌های کنونی اینترنت بی‌سیم، استفاده از اینترنت ممنوع است. امری که پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده صحبتی از آن در میان نباشد و تمامی اماکن بتوانند از اینترنت بی‌سیم برخوردار شوند.

نظرات 2 + ارسال نظر
فاطمه شنبه 3 دی‌ماه سال 1390 ساعت 03:10 ب.ظ

وبلاگ خیلی قشنگی داری و من معمولا نظر نمی دم اما انقدر سرعت باز شدن صفحات وبلاگت خوب بود که نظرمو جلب کرد
همچنین مطالبتم خوبه
mer c

مریم پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:35 ق.ظ http://maryamsohrabi.blogfa.com

باسلام خدمت شما
وبلاگتون خیلی زیبا مطالب هم به روز وهم خواندنی است می خواستم از حضورتون سوالی کنم که اگه کمکم کنیدممنونتون میشم سوال این هستش که ۴ ویژگی مهم یک مادر برد راکه در تعیین مرغوبیت وقدرت ان موثرند وبعضی از مودم های ان را اگه لطف کنید به بنده معرفی کنید ممنونتون میشم فقط اگه تا شنبه ج بدید ممنونتون میشم

پشتیبانی از معماری های نسل جدید
پورت های اتصال
کارت صوتی مناسب-امروزه کارتههای صوتی اکثرا onboard هستند
پشتیبانی مناسب از کابل های داده - که اکثرا sata هستند
داشتن گارانتی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد