گوگل سیستم‌عامل تلفن همراه می‌سازد

شرکت گوگل در حال تهیه و ساخت یک سیستم عامل برای نصب و اجرا بر روی تلفن‌های همراه است و پروژه GPhone به هیچ وجه برای ساخت یک گوشی موبایل جدید نیست.

متخصصان سخت‌افزار یک شرکت که اکنون مدت دو سال است برای اجرای این پروژه به صورت مخفی کار می‌کنند اعلام کرده‌اند تا پیش از این به اشتباه چنین برداشت می‌شد که گوگل قصد دارد با ساخت یک گوشی موبایل، محصول آی‌فون از شرکت اپل را با چالش دچار کند. [پا در کفش سازندگان تلفن همراه]

با این وجود، طبق آخرین اخبار منتشر شده اعتقاد بر آن است که گوگل در حال توسعه یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است تا بتوان آنرا بر روی انواع موبایل‌های موجود نصب کرد و هیچگونه دشمنی نیز با اپل نخواهد داشت بلکه در حقیقت این سیستم عامل‌های Symbian و Microsoft's Windows Mobile هستند که باید پس از این مراقب خود باشند.

Google's GPhone

کارشناسان بر این باور هستند که گوگل قصد دارد با اینکار سیطره خود بر بازار تبلیغات آنلاین در تلفن‌های همراه را کاملاً گسترش دهد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود گوگل نسخه‌ای از مجموعه نرم‌افزارهای کنونی خود را جهت استفاده در این سیستم عامل و از طریق موبایل‌ها طراحی نماید.

گوگل و یاهو پیشتر اعلام کرده بودند که در سال 2007 تمرکزشان بر روی نرم‌افزارهای اینترنتی تلفن‌های همراه و تبلیغات بر روی آنها خواهد بود

اندیشه های یکی از معماران برجسته عصر دیجتالی

بیل گیتس

بیل گیتس در 13 سالگی شروع به برنامه نویسی کرد . داشنگاه را پس از یک سال(1974) رها کرد و همراه با دوستش پل الن که در در سخت افزار مهارت داشت ؛ شرکتی را تاسیس کردند که بعدا مایکروسافت نام گرفت !

_امروز مایکروسافت سالانه 25 میلیون دلار در امد دارد و 2 و نیم میلیار د دلار صرف تحقیق هزینه می کند. بیل ثروتمند ترین مرد جهان است. مایکروسافت یک نمونه از اقتصاد دانش محوری است.

بیل می گوید "نا خشنود ترین مشتریان بزرگترین منبع یاد گیری ما هستند"

کاراطلاعاتی:

_ روان بودن جریان اطلاعات ، برجسته ترین ویژگی سازمان ها در عصر دیجتالی است.

_ کاراطلاعاتی INFORMATION WORK عبارت از پردازش اطلاعات توسط مغز انسان یا برنامه کامپیوتری . کار اطلاعاتی کار فکری است . بیشترین حجم کاری که در کشورهای پیشرفته انجام می شود کار اطلاعاتی است. به کار گیری ابزار دیجتالی، موسسات را قادر می سازد کار اطلاعاتی را با کار ایی ؛ عمق و خلاقیت بیشتر انجام دهد.

_ تنها به کمک نظام های دیجتالی می توان یاد گیری را در سازمان به شکل عادت در آورد.

_ اینترنت شاهراه اطلاعاتی است. یک شبکه جهانی که مستمرا تغییرمی کند و هیج مرزی نمی شناسد. و منبعی است به اطلاعات و ارتباطات و دروازه ای است به سرزمین وسیع دانش , فرهنگ و هنر.

_ اقتصاد وابستگی شدیدی به اینترنت پیدا کرده است.

_ اینترنت روش تازه ای از زندگی را پدید آورده که می توان آن را " الگوی زندگی شبکه ای" نامید. این الگو در عرصه اقتصادی به تمام معنی مشتری محور خواهد بود.

_ کارگران مانند گذشته مهره های یک دستگاه نیستند ، هر کدام بخشی از یک فرآیند هستند که فرآورده های با ارزش را ساخته و تکمیل می کنند.

شتاب در تغییرات به چه معناست:

در سال 1990 زمان عرضه یک خودرو از پیدایش اندیشه ؛ طراحی ، ساخت تا روانه شدن به بازار بیش از 5 سال طول می

کشید. در ساخت خودرو 150 عیب در 100 خود رو مشاهده می شد (5/1 عیب در هر خودرو).

در سال 1998 زمان عرضه به یک سال و نقص های ساخت به 81 رسید (کمتر از یک عیب در خودرو)

_ در دهسال اینده روند کسب و کار بیش از 50 سال گذشته دگرگون خواهدشد.

_ هر فناوری جدید افزایش پتانسیل بشریت است و همه چیز ما از تعلیم و تعلم را تغییر می دهد.

_ سیستم عصبی دیجتالی:

_ سیستم عصبی دیجتالی یعنی استفاده از فن آوری اطلاعات برای رفع نیاز های مردم درمحیط کار و خانه. این سیستم کار به اضافه تفکر به اضافه فن آوری ؛ اطلاعات کامپیوتررا تشکیل می دهد. جریان اطلاعات به منزله خون زندگی بخش سازمان است . سیستم دیجتالی زمانی خوب کار می کند که وقت مدیران میانی و کارکنان فرهیخته آزاد تر شود تا آنان با در دست داشتن اطلاعات دقیق فرصت تجزیه و تحلیل داشته باشند.

سیستم عصبی دیجتالی توانمندی های اندیشه انسانی را افزایش داده و از کار های بدنی او کاسته است.

_ ابزار عصر دیجتالی میدان فعالیت و توان مغزو اندیشه مارا گسترش داده است. در حالی که ابزار دوران صنعتی به کمک بازوان ما آمده بود.

_پست الکترونیکی این امکان را به افراد و مدیران می دهد تا بیشتر بگویند و بشنوند. چنین امکاناتی ساختار سازمانی را افقی تر و بهره گیری از نظام اطلاعات را بیشتر می کند.

_ دفتر کار بدون کاغذ یک محل کار تمام دیجتالی است.

_در حالی که ابزار دوران صنعتی به کمک بازوان ما آمده بود. سیستم دیجتالی ما را از کاغذ بازی می رهاند و وقت کافی برای حل مسائل اصلی را در اختیارقرارمی دهد.

_ عددها روی کاغذ حالت ایستاده و مرده ای دارند، در حالی که داده های دیجتالی آغازاندیشیدن و حر کت هستند.

_ قبل از جلسات اگر با پست الکترونیکی , داده ها را برای همه شرکت کنندگان بفرستند نتیجه کارفوق العاده خواهد بود.

_ در آینده با" فاصله دیجتالی" و "تقسیم دیجتالی" افراد و کشورها روبرو خواهیم بود. نا آشنایی مردم با رایانه یعنی " بی سوادی شبکه ای" باید حذف شود.

_ اینترنت جانشین انسانها نمی شود بلکه آنها را کارا ترمی کند.

_ یک الگوی زندگی جدید در پیش خواهیم داشت؛ یک" الگوی زندگی شبکه ای" این الگو به معنای دگر گون سازی طبیعت انسانی و یا بنیانهای زندگی مردم نیست ولی روی کسب کار و مشاغل، بشدت تاثیرگذاشته است و شغل و حرفه مفهوم تازه ای پیدا می کند.

(1)_ " رمرز پیروزی را می گویم " نوشته های بیل گیتس و ترجمه حامد بانصیری و فشرده سازی از کیانوش توکلی

 سایت نویسنده: http://www.iranglobal.dk/

 ایمیل نویسنده: masror49@hotmail.com


برگرفته از : iranglobal


تلفن‌همراه، ابزاری برای هنرهای مجازی

این محققان با استفاده از الگوریتم‌های به کار رفته در تصاویر مربوط به تلفن‌های همراه، روش جددیدی را پیدا کرده‌اند که به کمک آن می‌تواند با محتوای دیجیتالی،‌ دنیای واقعی را تزیین کرد.
این فناوری هم‌اکنون در شهر ادینبورگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و به ساکنان آن امکان می‌دهد هنرهای مجازی خود را پس از تکمیل به کمک تلفن‌همراه، در گوشه و کنار شهر نمایش دهند.
از دیگر پروژه‌هایی که فناوری مشابهی را مورد استفاده قرار می‌دهد می‌توان به سیستمی اشاره کرد که امکان به‌روزرسانی خودکار وبلاگ‌ها را از طریق تلفن‌همراه ممکن می‌کند.
دکتر مارک رایت(Mark Wright) یکی از کارشناسان واحد اطلاعات دانشگاه ادینبورگ گفت: «تلفن‌همراه مانند عصای جادویی می‌تواند زندگی ساکنان هزاره سوم میلادی را متحول کند.» کارشناسان امروزه تلفن‌همراه را یک پایگاه داده جامع می‌دانند که کاربر می‌تواند در همه شرایط از آن استفاده کند. مردم می‌تواند با جمع‌آوری اطلاعات توسط تلفن‌همراه، دوستان خود را از آخرین اخبار مطلع کنند.

به همت استاد ایرانی دانشگاه «جورجیا» طراحی شد:

پژوهشگران علوم کامپیوتر دانشگاه «جورجیا» آمریکا به سرپرستی یک استاد ایرانی موفق به ابداع سیستم جدید کنترل رایانه از طریق فکر شدند که مبتنی بر «نظریه فازی» است.

دکتر حمید عرب‌نیا، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه «جورجیا» در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در زمینه این طرح گفت: طرح از طراحی این سیستم کنترل رایانه با مغز (BCI) فراهم کردن امکان انتقال دستورالعمل‌ها به رایانه از طریق مغز (فکر) بدون نیاز به دست است. البته گروه‌های مختلفی در این زمینه کار کرده‌اند ولی ما به تکنولوژی بهتری دست پیدا کرده‌ایم که مبتنی بر نظریه فازی است که توسط یک دانشمند ایرانی ــ دکتر لطفی زاد ــ ابداع شده است.

وی خاطر نشان کرد: این اولین بار است که از نظریه فازی در سیستم‌های BCI استفاده می‌شود و فکر می‌کنم با این کار بتوان به نحو مؤثرتری ایده کنترل رایانه با فکر کردن را محقق کرد.

دکتر عرب‌نیا در عین حال تصریح کرد: این سیستم بیشتر برای مشاغلی مثل خلبانی و همچنین برای کمک به معلولان مؤثر است. البته کارایی سیستم به فرمان‌هایی خاص(بالا، پایین، چپ، راست و توقف) - که عمده فرامین صادره از مغز را شامل می‌شود - محدود است  و مثلا نمی‌توان مطلبی را برای تایپ کردن از ذهن به رایانه منتقل کرد.

وی درباره اساس عملکرد سیستم‌های BCI گفت: به این منظور از کلاهی با 16 الکترود استفاده می‌شود که ارتعاشات بخش‌هایی مختلف مغز (جریان انرژی در مغز در اثر تفکر) را به رایانه منتقل می‌کند. با پردازش میزان انرژی به خصوصی که در هنگام هر فرمان در مغز جریان می‌یابد می‌توان به فرمان مورد نظر پی برد. برای همین است که نمی‌توان از چنین سیستمی برای تایپ استفاده کرد چون مثلا تشخیص انرژی مربوط به هر کلمه بسیار دشوار است.

استاد ایرانی دانشگاه جورجیا با بیان این که این طرح هنوز در مرحله تحقیقاتی است و به مرحله کاربرد عملی نرسیده است، خاطر نشان کرد: این فن‌آوری کاملا عملی است ولی همیشه خوب عمل نمی‌کند چون مثلا اگر کسی ضمن استفاده از سیستم عطسه کند همه چیز به هم می‌ریزد.

دکتر عرب‌نیا در ادامه درباره سایر فعالیت‌های خود در دانشگاه «جورجیا» گفت: کار من بیشتر در زمینه «سوپرکامپیوتینگ» و «موازات» در علوم کامپیوتر است و بیشتر مقالات پژوهشی من در مجلات این حوزه چاپ می‌شود. زمانی از یک رایانه استفاده می‌کنید نمی‌توانید کاری کنید که الکترون‌ها سریعتر از سرعت نور حرکت کنند لذا یک محدودیت اساسی وجود دارد که نمی‌توان آن را شکست و اغلب رایانه‌ها یک پردازشگر (پروسسور) دارند و نمی‌توانند سریعتر از حد مشخص کار کنند بنابراین برای این که بتوان رایانه‌هایی بسیار سریعتر از رایانه‌های معمول ساخت باید رایانه‌هایی با چندین پروسسور ساخت که می‌توانند همزمان با هم کار می‌کنند که به این رشته موازات گفته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با بهره‌گیری از این علم می‌توان رایانه‌هایی ساخت که هزاران پروسسور (مغز) دارند. از ایده‌هایی که در این زمینه مطرح است ساخت پروسسورهایی به اندازه یک میکروب با استفاده از نانو فن‌آوری است که می‌توان صدها میلیون از آنها را ایجاد کرد و مثلا در رنگ ساختمان ریخت و به این ترتیب ساختمانهایی داشت که در رنگ دیوارهای آن از میلیون‌ها مغز رایانه تشکیل شده باشد.

استاد ایرانی دانشگاه جورجیا در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به ایران اظهار داشت: در بازدیدی که از چند دانشگاه و مرکز پژوهشی داشتم، کارهای خوبی در این زمینه (سوپر کامپیوتینگ) در دانشگاه تهران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی آغاز شده است.

دکتر عرب‌نیا در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح کرد: زمینه‌ کارهای پژوهشی من بیشتر در این حوزه است ولی کارهای کاربردی که در این زمینه می‌کنم بیشتر مربوط به عکس است. مثلا این که چطور بتوان در فرودگاه‌ها و ... با رایانه چهره انسان‌ها را تشخیص داد و زمینه دیگر بررسی فعل و انفعلات مغز بر اساس تصاویر MRI با استفاده از سوپر رایانه‌هاست که انجام چنین کارهایی با رایانه‌های معمولی بسیار زمان بر است.

 

رشد فناوری‌های 3G و HSDPA

اتحادیة جهانی عرضه‌کنندگان تجهیزات ارتباطات سیار (GSA) با بررسی اپراتورهای 3G/HSDPA، رشد و پیشرفت زیاد HSPA و افزایش سرعت‌های انتقال اطلاعات را تأیید کرد.

 به گزارش سرویس فناوری اطلاعات برنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی طیف، اتحادیة جهانی عرضه‌کنندگان تجهیزات ارتباطات سیار طی بررسی‌ای که نتیجة آن را اخیراً اعلام کرده است به تحقیق دربارة گسترش مستمر شبکه‌های باندوسیع سیار جهانی مبتنی بر HSPA و افزایش سرعت‌های انتقال اطلاعات شبکه پرداخته بود.

HSDPA، اولین فناوری تکامل یافتة 3G/HSDPA است که خدمات پیشرفتة سیار چند رسانه‌ای را عرضه می‌کند و این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند که با سرعت 800 کیلو بایت الی 3 مگابایت به دانلود اطلاعات و دریافت اطلاعات بپردازند، البته این امر به قابلیت‌های شبکه‌های خانگی و تجهیزات قابل دسترس کاربران بستگی مستقیم دارد.

بررسی GSA نشان داده است که 138 شبکة HSDPA عرضة تجاری خدمات خود را در 66 کشور آغاز کرده‌اند، در حالیکه سال گذشته فقط 58 شبکة HSDPA در 37 کشور به عرضة تجاری خدمات می‌پرداختند. اما در حال حاضر 47 شبکة HSDPA دیگر نیز در مرحلة راه‌اندازی هستند و با اضافه کردن این تعداد در مجموع 185 شبکه HSDPA وجود دارد که در 81 کشور خدمات خود را عرضه خواهند کرد و میزان تعهدات اپراتور HSDPA با رشد 54 درصدی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این بررسی نشان می‌دهد عرضة تجاری خدمات HSDPA، در حال حاضر در مناطق آمریکا (8 کشور)، آسیا – اقیانوسیه (12 کشور)، خاورمیانه – آفریقا (9 کشور) و اروپا (37 کشور در 26 کشور از 27 کشور عضو اتحادیة اروپا) در دسترس کاربران قرار دارد.

در حالی که اکثر شبکه‌های HSDPA در ابتدا فقط می‌توانستند از سرعت 1.8 مگابایت برای استفادة مشترکان معمولی باندوسیع ارتباطات سیار بین 0.8 الی 1.5 مگابایت پشتیبانی کنند، ولی پیشرفت قابل توجهی در سرعت انتقال اطلاعات در شبکه به‌وجود آمده است.

در حال حاضر 66 شبکة HSDPA با قابلیت عرضة تجاری خدمات با حداکثر سرعت 3.6 مگابایت (یا بیشتر) در جهت downlink فعال است و تعداد این شبکه‌ها نسبت به شش ماهه گذشته 120درصد افزایش یافته است. در جهت دسترسی به شبکه‌های با حداکثر سرعت downlink 14.4 مگابایت تا پایان سال 2007، اکنون 12 شبکه که قابلیت عرضة خدمات با سرعت 7.2 مگابایت را دارند عرضة تجاری خدمات خود را آغاز کرده‌اند.
فناوری HSDPA در ابتدا خدمات Uplink اطلاعات با حداکثر سرعت 1.45 مگابایت را عرضه کرده است و پس از آن تکامل یافتة خدمات Uplink با حداکثر سرعت 5.8 مگابایت را عرضه خواهد کرد. در این بررسی به 11 شبکة HSDPA اشاره شده که اکنون عرضة تجاری خدمات خود را آغاز کرده‌اند. این شبکه‌ها در کشورهای اتریش، بلغارستان، کرواسی، فنلاند، آلمان، ایسلند، سنگاپور، کره جنوبی، اسپانیا و انگلیس فعالیت می‌کنند.

اکثر اپراتورهای شبکة HSDPA برای تداوم خدمات و بهترین استفادة کاربران از خدمات باندوسیع سیار، فناوری‌های GSM/EDGE را راه‌اندازی کرده‌اند. 80 اپراتور از 138 اپراتوری که شبکه‌های تجاری HSDPA را راه‌اندازی کرده‌اند (حدود 58 درصد از آنها) نیز فناوری‌ GSM/EDGE را در شبکه‌های خود راه‌اندازی کرده‌اند. بنا بر تخمین GSA در حال حاضر در شبکه‌های مجهز به فناوری HSDPA در سراسر دنیا بیش از 850 میلیون مشترک GSM، WCDMA و HSDPA وجود دارد