برترین برندهای تکنولوژی در جهان

گاهی اوقات نام‌ها دیگر برایمان تنها حکم یک نام را ندارند؛ این نام‌ها اغلب یادآور یک اتفاق یا یک سابقه روشن هستند.
درست به همین دلیل هم هست که بعضی برندها حالا آنقدر در میان مردمان کشورهای مختلف شناخته شده هستند که دیگر به اعتباری برای بازار و صنعت حوزه خودشان تبدیل شده‌اند. این اعتبار گاهی باعث می‌شود که حتی به اشتباه یک محصول را به نام برندش بشناسیم و گاهی کوچک‌ترین اتفاق در روند رشد این برندها می‌تواند کل صنعت و بازار آن را تحت تاثیر خودش قرار بدهد. در این میان اما بعضی از برندها مانند Apple، COCA-COLA و BMW نقش انقلابی در صنعت‌های بزرگ جهان داشته‌اند و به این دلیل معمولا در میان برترین برندهای جهان دیده می‌شوند.

وب سایت معتبر Interbrand در اواخر ماه اکتبر هر سال به بررسی برندهای بزرگ و شناخته شده جهان پرداخته و در نهایت صد برند برتر جهان را انتخاب و معرفی می‌کند. در این بررسی بیش از هر چیز به سرمایه‌گذاری‌های آینده و روند مدیریتی هر برند به عنوان داشته‌های تجاری آن پرداخته می‌شود.


در واقع روش‌های سودآور، استراتژی‌های سازمانی و تمام آنچه موفقیت مالی و تجاری یک برند را تضمین می‌کنند، مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد.


به طور کلی اما در بررسی برترین برندهای جهان، این شرکت‌ها از نظر عوامل مختلف اقتصادی و مدیریتی مقایسه می‌شوند. عوامل اقتصادی موثر در روند موفقیت یک شرکت و برند مربوط به سه بخش عملکرد مالی و تجاری برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها، نقش یک برند در تصمیم‌گیری خریداران برای خرید یک محصول و بالاخره دوام یک برند در حفظ عوامل تضمین کننده درآمدهای آینده آن می‌شوند. در نهایت اما ارزش هر برند می‌تواند نتیجه بررسی‌های عملکرد مالی و اقتصادی آن باشد.


علاوه بر ارزش یک برند عوامل دیگری هم هستند که نشان دهنده روند مدیریتی حاکم بر هر شرکت هستند و به این دلیل اهمیت زیادی دارند. این عوامل مدیریتی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. عوامل داخلی شامل شفافیت در اطلاع‌رسانی، تعهد و پشتیبانی، امنیت و عملکرد قانونی و مسوولیت‌پذیری در شرایط مختلف هستند. علاوه بر اینها شش عامل خارجی دیگر هم در مدیریت یک برند تاثیرگذار هستند. عوامل خارجی شامل اعتبار و سابقه یک برند، ارتباط به مشتری و اطلاع از نیازهایش، تمایز با برندهای دیگر، ثبات و سازگاری، شیوه ارائه و حضور در بازار، تفهیم کیفیت به مشتریان هستند.

با ارزش‌های بزرگ

در حقیقت بررسی تمام این عوامل می‌تواند فهرستی از برندهای شناخته شده جهان را پیش روی کارشناسان بگذارد که از میان آنها هر سال تنها 100 برند به عنوان برترین برندها انتخاب و معرفی می‌شوند. نکته جالب اما این است که یک چهارم این تعداد از برندهای برتر، در اختیار بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان است که بیشترین تاثیر را در زندگی افراد مختلف جهان داشته‌اند. این 25 برند برتر تکنولوژی صرف‌نظر از جایگاهشان در این فهرست صد تایی نماینده صنعتی هستند که به نوآوری و خلاقیتش شهرت دارد.


بد نیست بدانید که وقتی جایگاه این شرکت‌ها در فهرست سال 2011 را با جایگاه آنها در فهرست سال 2010 مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اغلب شرکت‌های تکنولوژی جایگاه خودشان در این فهرست را حفظ کرده و تغییر کمتری را نسبت به شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگر تجربه کرده‌اند. بیشترین رشد، اما به ترتیب مربوط به شرکت‌های Apple، Amazon.com و Google بوده است.


سبزترین‌ها

وب‌سایت Interbrand همچنین در سال‌های اخیر هر سال همزمان با انتخاب و معرفی برترین برندهای جهان، سبزترین برندهای جهان را هم معرفی می‌کند. در واقع با گسترش هر روزه آلودگی‌های محیط زیست در کشورهای مختلف جهان همراه با صنعتی‌تر شدن آنها، نقش شرکت‌های صنعتی در آلودگی محیط زیست پررنگ‌تر شده است. درست به همین دلیل هم هست که در بررسی برترین برندهای جهان، بخشی هم به بررسی برترین برندهای جهان از نظر سازگاری با محیط زیست اختصاص پیدا کرده است.


برای انتخاب سبزترین برندهای جهان از اطلاعات به دست آمده از موسسه تحقیقاتی Thomson Reuter درباره عملکرد شرکت‌های بزرگ جهان برای حفظ محیط زیست استفاده شده است.

این اطلاعات از بیش از سه هزار شرکت بزرگ و شناخته شده جهان جمع‌آوری شده و بعد از مقایسه آنها با هم، 50 برند برتر جهان از نظر سازگاری با محیط زیست انتخاب و معرفی شده‌اند.


نویسنده: ندا لهردی
منبع: دنیای اقتصاد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد