ارتباط ماهواره‌ای

توصیف فیزیکی

ماهواره های مخابراتی در واقع ایستگاه های رله یا تقویت کننده ی مایکروویو هستند و برای برقراری ارتباط میان دو یا چند فرستنده/گیرنده مایکروویو زمینی که نوعا ایستگاه های زمینی نام دارند به کار می روند. ماهواره، سیگنال های الکترو مغناطیس را در یک فراکانس (رو به بالا) دریافت کرده و سپس سیگنال را تکرار یا تقویت می کند و آن را در باند فرکانسی دیگر (رو به پایین) ارسال می کند. هر ماهواره تعدادی تقویت کننده( حدود 12 تا 20) دارد که به این تقویت کننده ها، ترانسپورتر گفته می شود. هر ترانسپورتر پنهای باندی برابر 36 تا 50 مگاهرتز دارد. برای مثال، ترانسپورتر می تواند برای ارسال جریان اطلاعاتی 50 گیگابایت بر ثانیه استفاده شود که معادل 800 کانال تلفنی 64 کیلوبیت بر ثانیه ای می باشد.


ادامه مطلب ...

ساخت قدرتمندترین ابر کامپیوتر دنیا توسط فوجیتسو

ابرکامپیوتر K computer که به‌صورت مشترک توسط شرکت فوجیتسو و موسسه تحقیقاتی RIKEN ساخته شده است، موفق به کسب عنوان قدرتمندترین ابرکامپیوتر دنیا در لیست TOP500 شد. سی‌و‌هفتمین لیست TOP500 هم‌زمان با بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی ابرکامپیوترها (ISC’11) در هامبورگ آلمان منتشر شد. در TOP500 list لیست رتبه‌ها و جزییات پانصد ابرکامپیوتر برتر دنیا اعلام می‌شود. این پروژه از سال 1993 آغاز شده و این لیست دو بار در سال (ژوئن و نوامبر( به‌روزرسانی و منتشر می‌شود.

ادامه مطلب ...

نخستین «تراشه مغزی جهان» ساخته شد

دانشمندان آی‌بی‌ام اعلام کردند که توانسته‌اند گامی اساسی در ترکیب دنیای رایانه و مغز بردارند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران، این شرکت فناوری موفق به تولید دو پیش‌ساخت تراشه شده که به گفته محققان می‌توانند اطلاعات را شبیه مغز پردازش کنند.

این تراشه‌ها نتیجه شش سال تلاش 100 محقق بوده که حدود 41 میلیون دلار برای سازمان پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا هزینه دربرداشته است.


این پیش‌ساخت‌ها، شواهد بیشتری را از اهمیت روزافزون پردازش همزمان یا انجام همزمان چند وظیفه توسط رایانه‌ها نشان می‌دهد.

این کار از اهمیت زیادی برای نمایش گرافیکی و تجزیه مقادیر زیاد اطلاعات برخوردار است.

کاربری‌های کنونی از این تراشه در سطح بسیار ساده مانند فرمان دادن به خودرو برای عبور از پیچ یا بازی‌هایی مانند پینگ‌پونگ است.


به گفته محققان برای ورود این تراشه‌ها به آزمایشگاه و بعد در محصولات بیش از یک دهه زمان لازم است.

به گفته دانشمندان آنچه در این بین مهم است نه کار این تراشه‌ها که چگونگی انجام آن است.

قابلیت این تراشه‌ها برای انطباق با گونه‌های اطلاعاتی که برای آنها برنامه‌ریزی نشده بودند، بسیار قابل توجه است.


محققان فناوری‌ از مدتها پیش به دنبال ساخت رایانه‌هایی با توانایی یادگیری انسانی بودند اما شیوه‌های اکتشافی شرکت آی‌بی‌ام و سایر شرکتها در مورد «محاسبات شناختی» می‌تواند به ساخت تراشه‌هایی با قابلیت انطباق‌پذیری بهتر به اطلاعات دور از انتظار منجر شود.

این تراشه‌ها می‌توانند به صورت بالقوه به پردازش علائم دنیای واقعی مانند دما یا صوت یا حرکت کمک کرده و آنها را برای رایانه‌ها قابل احساس کنند.


به گفته سازندگان، این تراشه از بخش‌هایی تشکیل شده که مانند نورونها و سیناپسهای دیجیتالی رفتار کرده و آنها را از سایر تراشه‌ها متفاوت می‌کند.

 

 

تاریخچه خدمات پیام کوتاه در ایران و جهان

سلام دوست عزیز، اگر این پیام را دریافت کردید لطفا با این شماره تماس بگیرید...»

اگر ۹ سال پیش در یک روز گرم تابستانی، این جملات را بر روی صفحه تلفن همراه خود می‌دیدید چه عکس‌العملی نشان می‌دادید؟ شاید شما هم مثل خانم جوانی که ناخواسته اولین گیرنده پیامک در ایران شده بود، آن را یک مزاحمت تلفنی یا نوع جدیدی از شوخی می‌پنداشتید.

اما شوخی یا جدی، این اولین پیام کوتاهی بود که در شبکه تلفن همراه کشور، مردادماه سال ۱۳۸۱ توسط یک سیستم ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف به صورت آزمایشی برای یک شماره تصادفی ارسال شد. اندکی بعد با خریداری تجهیزات فنی، خدمات ارسال پیام کوتاه در بهمن ماه همان سال به صورت رسمی بر روی شبکه تلفن همراه کشور راه اندازی شد. این سیستم توسط یک پیمانکار چینی و با ظرفیت محدود تنها یک میلیون مشترک نصب شد؛ در حالی که تعداد شماره‌های تلفن همراه کشور در آن زمان بالغ بر ۵ میلیون عدد بود.

ادامه مطلب ...

نسل جدید سیستم‌های امنیت اطلاعات بر اساس RFID


شرکت Freecom از ساخت هارددیسک خارجی جدیدی بر مبنای ورودی‌های USB خبر داده است که دسترسی به اطلاعات آن تنها از سیستم‌های شناسایی فرکانس‌های رادیویی (RFID) امکان‌پذیر است.


به گزارش ایتنا، رایانه‌های شخصی رومیزی و قابل‌حمل این روزها با استفاده از رمزعبور، PIN ها، اثر انگشت و سیستم‌های رمزگذاری پیشرفته سعی می‌کنند امنیت اطلاعات را افزایش دهند.

اما شرکت Freecom برای نخستین بار هارددیسک خارجی ۵/۳ اینچی روانه بازار کرده است که بر پایه فناوری RFID ایمنی اطلاعات را تأمین می‌کند.

برای باز کردن قفل و دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در این هارددیسک خارجی، کاربران مجبورند از کارت امنیتی ویژه را در سیستم کارت‌خوان در نزدیک هارددیسک استفاده کنند و رمز عبور مربوط به آن را فراموش نکنند.

در این فناوری جدید اطلاعاتی که روی هارددیسک ذخیره شده‌اند، رمزگذاری نمی‌شوند و در اصل سیستم RFID با رمز خود دسترسی به این اطلاعات را غیرممکن می‌کند و آن‌ها را روی سیستم‌عامل مخفی می‌سازد.

شرکت Freecom هنوز تاریخ دقیق ورود این هارددیسک‌ها به بازار را اعلام نکرده و توضیح داده است که هم‌اکنون در حال تولید این هارددیسک در ظرفیت‌های مختلف است.