شکست مجدد رکورد سرعت ابررایانه ها

شرکت رایانه سازی آی بی ام، ساخت سریعترین ابررایانه تجاری جهان را به پایان برده است.
 

بلو جین/پی (Blue Gene/P) سه برابر از سریعترین دستگاه موجود، یعنی بلو جین/ال که آن هم ساخت آی بی ام است، سریعتر است. این ابر رایانه حدود 100هزار برابر از رایانه های خانگی قدرتمندتر است.در حالی که در رایانه های معمولی، عموما از یک یا دو پردازشگر (پروسسور) برای انجام محاسبات استفاده می شود، یک سیستم استاندارد بلو جین/پی شامل مجموعه ای بالغ بر 294هزار پردازشگر است. این رایانه بطور عادی می تواند با سرعت ثابت یک پیتافلوپ (petaflop) کار کند، یعنی می تواند در هر ثانیه هزار تریلیون محاسبه انجام دهد. با این حال بلو جین/پی قابلیت رسیدن به سرعت سه پیتافلوپ را نیز داراست. با افزایش تعداد پردازشگرها به 884هزار، این ابررایانه می تواند در هر ثانیه، 3هزار تریلیون محاسبه انجام دهد.
"5/2 کیلومتر لپ تاپ"

به گفته آی بی ام، در هر ثانیه بلو جین/پی می تواند از 5/2 کیلومتر لپ تاپ که روی هم چیده شده باشند، بیشتر عملیات انجام دهد. با این وجود آی بی ام مدعی است که مصرف انرژی این ابررایانه معادل مدل های قبلی است و استفاده از آن نیز به نسبت بسیار آسانتر است. هرچند به طور معمول چنین دستگاهی صرفا برای محاسبات بسیار دقیق و پیچیده علمی نظیر آزمایشات در زمینه فیزیک ذره ای یا نانوتکنولوژی بکار می رود، ولی آی بی ام امیدوار است بتواند با امکاناتی که به آن افزوده، شرکت های تجاری که در امور مالی به ارائه خدمات می پردازند یا در صنایع نفت و گاز فعالند را نیز نسبت به خریدش علاقمند کند. گفته شده اولین دستگاه بلو جین/پی را دولت آمریکا خریداری کرده که قرار است اواخر سال 2007در لابراتوار ملی آرگون متعلق به وزارت انرژی این کشور نصب شود.دو دستگاه دیگر را نیز آزمایشگاه هایی در آمریکا خریده اند و چهارمین رایانه را تاسیسات علوم و فنآوری بریتانیا سفارش داده است.سیستم استاندارد بلو جین/پی که شامل 93طبقه (Rack) است و در هر طبقه مجموعه ای از پردازشگرهای قوی کار گذاشته شده اند، بیش از 72میلیون دلار قیمت دارد.

CD غیر قابل تکثیر

نخستین تولیدکنندگان CD های فشرده کپی ناپذیر در آمریکا اعلام کردند این نوع CD ها در کامپیوترها و "دی .وی .دی " خوانها قابل تکثیر نیستند.

 

فن آوری جدید تولید سی دی های موسیقی باعث می شود که مصرف کنندگان نتوانند از یک سی دی چندین نسخه تهیه کنند و یا آن را به صورت فایل های کامپیوتری " MP3 " در آورده و در اینترنت به اشتراک بگذارند. این فن آوری جدید به منظور جلوگیری از ضرر و زیان شرکتهای نشر موسیقی و حمایت از تولیدکنندگان سی دی های موسیقی ایجاد شده و "فن آوری مدیریت حقوق دیجیتالی " نام دارد.

ارتباط با اینترنت از طریق پریز برق

اداره مهندسی و تکنولوژی کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمریکا اعلام کرد به زودی امکان دسترسی به شبکه اینترنت از طریق پریزهای برق منازل فراهم خواهد شد. به گزارش خبرگزاری آسوشییتدپرس، مقامات فدرال ایالات متحده چند روز قبل در کمال حیرت و ناباوری شنوندگان اعلام کردند همان کابل های برقی که جریان الکتریسیته را به تلویزیون شما می رساند، ممکن است مسیر جدید ورود خدمات اینترنت با سرعت بالا به درون منازل باشد. آنها تصریح کردند فن آوری های جدید به دنبال جانشین مناسبی برای کابل های تلفن هستند تا بتوانند با سرعت بیشتر مقادیر عظیمی از اطلاعات و سیگنال های ویدئویی را انتقال دهند و این امر احتمالاً از طریق کابل های برق میسر خواهد شد. توماس در تشریح این دستاورد تازه اعلام کرد دسترسی به شبکه اینترنت از طریق کابل های برق مشابه مودم ها و خطوط تلفن دیجیتالی یا DSL خواهد بود و این تکنولوژی تازه به شدت گرفتن رقابت ها و کاهش قیمت خواهد انجامید. با این حال انتقال داده های اینترنت از طریق کابل برق ممکن است سیگنال هایی را درون و بیرون منازل منتشر کندکه موجب تداخل الکتریکی‌ شود و این‌ موضوع باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. به عنوان مثال باید مطمئن شد که این وضعیت مشکلی را برای تلویزیون ایجاد نکند. کارشناسان نیز می گویند اگر چه کمی عجیب به نظر می رسد، اما این تکنیک برای ارسال اطلاعات اینترنتی با سرعت بالا از طریق کابل های با ولتاژ بالا طراحی شده و در صورت عملی شدن، اطلاعات و دیتاهای اینترنت مستقیماً از طریق کابل های موجود تا پریز منازل پیش خواهد رفت و کافی است تا از طریق پریز داخل یا بیرون خانه اقدام به دریافت این اطلاعات نمود. این تکنولوژی فواید بالقوه دیگری نظیر کنترل عمومی خطوط برق، کنترل اقدامات تروریستی و فجایع طبیعی در منازل نیز به دنبال خواهد داشت.

تکنولوژی جدید درتلفن‌های همراه

تلفن‌های همراه به تکنولوژی‌های جدیدتری مجهز می شوند. به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، اخیراً تلفن های همراهی عرضه شده است که می توانند تصاویر تلویزیون های ماهواره ای را به کمک سیستم دریافت کنند. این تلفن ها توسط شرکت ایرلند عرضه شده است یکی از دست اندرکاران ساخت این نوع تلفن ها، مجهز بودن تلفن های همراه به چنین تکنولوژی را ویژگی نسل جدید تلفن های همراه می داند اما تاکنون تاریخ مشخصی برای وارد بازار شدن این تلفن ها اعلام نشده است. یکی از ابتکارات دیگری که برای تلفن های همراه به کار رفته عرضه نمونه جدیدی از آنها با صفحه های بزرگتر است عموماً یکی از ایراداتی که بر تلفن های همراه می گیرند، صفحه نمایش کوچک آن است. شرکت مخابراتی مذکور اخیراً مدل جدیدی از این تلفن ها را عرضه کرده است که صفحه نمایش بزرگتر تا شو آن به راحتی امکان دیدن نوشته های روی صفحه را فراهم می کند ضخامت صفحه آن نیم میلیمتر است و خاصیت انعطاف پذیری دارد و به مانند یک کاغذ گردان از محل خود وارد و خارج می شود. ابتکار جدید دیگری که در تلفن های همراه به عمل آمده استفاده از قلم های ساده ای است که کاربر تلفن همراه را از فشار دادن دکمه های تلفن بی نیاز می‌کند. نحوه کار این تلفن همراه به این صورت است که تلفن همراه به کمک دوربینی که بر روی آن نصب شده، حرکات قلم را تعقیب و گزینه مورد نظر را بر می‌گزیند یا شماره تلفن مورد نظر را با حرکات خود انتخاب نموده و تلفن نیز براساس آن دستور رفتار می کند