چهره تازه سفرهای هوایی با پنج فناوری آینده

با گسترش دنیای فناوری در حوزه هوا و فضا، شرکتهای بسیاری به تولید خودورهای فضایی جدید با فناوری‌های نوین و ظاهر مدرن پرداخته‌اند که نویدبخش یک آینده راحت و پر سرعت برای مسافران پروازی است.

بر اساس یک گزارش جدید، هواپیماهای فراصوت،‌ پرواز با آرایش خاص و سوخت‌گیری مجدد در میان آسمان، برخی از مفاهیمی هستند که می‌توانند سفرهای هوایی را کاملا تغییر دهند. در همین راستا، سایت نشنال‌جئوگرافیک به معرفی پنج فناوری آینده برای مسافران سفرهای هوایی پرداخته است.


ادغام عناصر




مدل آزمایشی بوئینگ X-48B از طراحی خاصی برخوردار بوده که بالها و بدنه آن را بطور یکنواخت با هم ترکیب کرده است. بر اساس یک گزارش جدید از موسسه مهندسان مکانیک انگلستان، مدل « مخلوط بدن و بال» X-48B در دهه‌های آینده با توجه به پتانسیل صرفه‌جویی در سوخت آن می‌تواند به یک الگوی محبوب برای هواپیماهای مسافربری تجاری تبدیل شود.

این گزارش با عنوان «ایرو 2075: پرواز به سوی آینده‌ای روشن» به بررسی مفاهیم تغییردهنده پرداخته که می‌توانند سفرهای هوایی را اصلاح کنند. برای مثال، طراحی ادغام بال و بدنه، به ادغام بدنه هواپیما، بالهای آن و موتورها در یک سطح پرداخته، بدین معنی که تنها یک سطح برای بلند شدن از زمین وجود داشته و بازده آیرو دینامیکی را افزایش دهد.


یک کنکورد دیگر؟



خودروی سبز فراصوت لاک‌هیدمارتین که شبیه یک دارت بزرگ است، از قابلیت پرواز با سرعت بیش از 1.6 ماخ یا دو برابر سرعت صوت برخوردار است. در صورت ساخته شدن، هواپیماهایی مانند خودروی سبز فراصوت، می‌توانند جانشین کنکورد باشند که اولین و تنها هواپیمای مسافربری فراصوت هستند.

با این حال، هواپیمای کنکورد به دلیل هزینه‌های تعمیر و نگهداری و بلیت‌های گران‌قیمت آن که تا چندین هزار دلار نیز می‌رسید، یک شکست اقتصادی محسوب می‌شد. با پیشرفتهای مهندسی، امروزه می‌توان یک هواپیمای فراصوت بهتر با هزینه کمتر ساخت. طبق این گزارش، طراحی موتور و مواد مورد استفاده کنکورد، جلوتر از زمان خود قرار داشت و اکنون می‌توان به شکل بهینه‌تر آن را ساخت.
همچنین به گفته دیوید گیلن، کارشناس سیاست‌گذاری حمل‌ونقل در دانشگاه بریتیش‌کلمبیا، ایده هواپیمای فوق صوت می‌تواند دوباره محبوبیت خود را بدست آورد.

به گفته گیلن، با نگاهی به بازارهای رو به رشد هند، برزیل و چین، نیاز به ایجاد ارتباط بین آنها می‌تواند از سفرهای سریعتر هوایی بهره ببرد.


تقلا برای قدرت



یک موتور جت سریع SJX61-2 در سال 2008 در مرکز تحقیقات لانگلی ناسا در یک تونل باد برای شبیه‌سازی شرایط پرواز در سرعت پنج ماخ مورد آزمایش قرار گرفته است.
موتورهای جت‌سریع از هیچ بخش متحرکی برخوردار نبوده و به جای آن به سادگی تمام اکسیژن مورد نیاز خود را برای سوخت هیدروژن از هوا می‌گیرند. با این حال، جت‌های سریع برای جمع‌آوری هوایی که به حد کافی جهت احتراق، باید گرم و فشرده باشند، تنها در سرعتهای بسیار بالا یعنی پنج ماخ یا بیشتر کار می‌کنند.
البته به دلیل وجود موانع فنی بزرگ در این راه، به نظر نمی‌رسد بتوان در آینده نزدیک این هواپیما را در اختیار داشت.

استفاده از تجربه طبیعت


در این تصویر، چهار جت همراه، در یک آرایش بسیار نزدیک به هم بر فراز نیوجرسی آمریکا پرواز می‌کنند. در آینده هواپیماها می‌توانند در پروازهای طولانی مدت با آرایش وی (V) شکل پرواز کرده که تا 12 درصد در سوخت آنها صرفه‌جویی خواهد شد.

غازها و سایر پرندگان از این استراتژی برای ذخیره انرژی در پروازهای طولانی استفاده می‌کنند. با برخورد هوا با پرنده، بالهای آن به سمت پایین رفته و منجر به تولید گردباد می‌شود که یک کشش را بر روی پرنده تنها اعمال می‌کند. در پرواز گروهی، پرندگان پشتی می‌توانند بر روی گرباد تولید شده، حرکت کرده و کشش را بر روی ساختار کلی کاهش دهند.

مهندسان از مدتها قبل به دنبال استفاده از این شیوه در پرواز هواپیماها بودند، اما سنجش فاصله مناسب جانبی بین هواپیماها برای پرواز ایمن آنها در نزدیکی یکدیگر بسیار مشکل بوده است. بر اساس ادعای مطرح در گزارش موسسه مهندسان مکانیک انگلستان، فناوری لازم برای انجام چنین سیستمی اکنون آماده بوده و پروازهای طولانی‌مدت، بیشترین بهره را از این شیوه خواهند گرفت.

سوخت‌گیری دوباره در آسمان



یکی از تمرینات متداول در ارتش، سوخت‌گیری مجدد در میانه آسمان بوده که هنوز در صنعت هوایی تجاری گسترش نیافته که بخشی از آن به دلیل نیاز به زیرساخت‌های گسترده برای پشتیبانی از آن است. یکی از مباحث استفاده از این شیوه در صنعت تجاری آن است که سوخت‌گیری در آسمان می‌تواند هواپیماها را به‌صرفه‌تر کند؛ چرا که دیگر نیازی به برخاست با تانکر سوخت پر نیست.

البته بحثهای دیگری نیز مطرح شده که از آن جمله می‌توان به هزینه‌بری وجود یک هواپیمای دیگر در آسمان و همچنین احتمال ناراحتی مسافران در زمان سوخت‌گیری مجدد در آسمان اشاره کرد.

یک فرودگاه کامل

در این تصویر، ترمینال چهار فرودگاه «باراجاس» مادرید اسپانیا نشان داده شده که جایزه بهترین معماری فرودگاهی سال 2006 را بدست آورده است. ساختار کلیسا مانند این فرودگاه از طاقهایی برخوردار است که در نور طبیعی غرق شده‌اند.


منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد