ماجرای تلاش بی ثمر استیو جابز برای خرید شرکت یک جوان ایرانی

جله "فوربس" داستان شگفت انگیزی از تلاش بی ثمر "استیو جابز" برای خرید شرکتی که یک جوان ایرانی بنیانگذار آن است منتشر کرد. شرکتی که امروز یکی از مهمترین رقبای سرویس iCloud اپل به شمار می رود.
 
به گزارش سیتنا به نقل از مهر، این یک داستان کمیاب از "استیو جابز" و شرکت IT یک جوان ایرانی در سانفرانسیسکو است. 
این ماجرا از سال 2007 و زمانی آغاز شد که دو جوان فارغ التحصیل "ام. آی. تی" (موسسه تکنولوژی ماساچوست) به نامهای "دریو هاستون" و "آرش فردوسی" پس از پایان تحصیلات خود شرکتی به نام "دراپباکس" (Dropbox) را راه اندازی کردند.
 
این شرکت که با یک ایده ساده رشد کرد بر روی وب به کاربران سرویس ذخیره اطلاعات برپایه ابرهای محاسباتی را ارائه می کند.
 
شرکت آرش فردوسی و دریو هاستون تا حدی نوآورانه بود که به سرعت مورد توجه استیو جابز قرار گرفت به طوریکه در دسامبر 2009 جابز، هاستون و فردوسی را فرا خواند و آن دو را به دفتر خود در شرکت اپل واقع در کوپرتینو دعوت کرد.
 

هاستون که امروز 28 سال دارد در گفتگویی که با مجله "فوربس" داشت، گفت: "جابز با همان شلوار جین و تی شرت یقه 3 سانتی همیشگی حاضر بود و زمانی که لپ تاپم را بیرون آوردم تا یک نمونه نمایشی از فعالیت شرکت را به وی نشان دهم به ملایمت دستش را تکان داد و گفت: می دانم می خواهی چه کار کنی."
 
"دراپباکس" یک سرویس ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال است که در آن زمان بیش از 50 میلیون کاربر داشت و به همین دلیل جابز به "هاستون" و "فردوسی" برای خرید این شرکت، یک مبلغ با 8 صفر را پیشنهاد کرد.
 
جابز، فردوسی و هاستون باهم چای خوردند و جابز موثرانه گفت که به خرید این شرکت تمایل دارد. اما هاستون گفت: "من مصمم هستم که شرکت بزرگی را بسازم و بنابراین آن را نمی‌فروشم. برایم اهمیت ندارد که پیشنهاد دهنده ام کیست." (هاستون تاکید کرد که جابز برایش یک قهرمان بود باوجود این، پیشنهاد خرید را نپذیرفت).
 
جابز نیز به گرمی تبسم کرد و به این دو جوان گفت: "دراپباکس یک محصول نیست، بلکه یک مشخصه کاربردی است."
 
تلاش بی ثمر استیو جابز در متقاعد کردن "دریو هاستون" و "آرش فردوسی" نیم‌ساعت به طول انجامید.
 
چند ماه بعد، جابز به آنها پیشنهاد داد که این دو بنیانگذار جوان را در عوض دیدار مجدد در "سیلیکون ولی" در دفتر کار آنها در شرکت "دراپباکس" در سانفرانسیسکو ملاقات کند، اما آن دو خواستند که این ملاقات در "سیلیکون ولی" انجام شود که این بار رئیس اپل از این دیدار خودداری کرد و پس از مدتی از سرویس iCloud رونمایی کرد.
 
 
پس از رونمایی از iCloud هاستون اینگونه واکنش نشان داد: "اه... لعنت!" و روز بعد اطلاعیه‌ای را برای تمام کارمندانش ارسال کرد: "ما یکی از شرکت‌هایی را در اختیار داریم که برخلاف نام‌هایی چون مای- اسپیس، پالم و یاهو سریعترین رشد را در دنیا داشته است."
 
در سال 2008 دارایی هاستون معادل 7.2 میلیون دلار بود. در آگوست 2011 هاستون و فردوسی 7 تن از بزرگان سیلیکون ولی را به منظور مشارکت با "دراپباکس" به سانفرانسیسکو دعوت کردند.
 
شرکت "دراپباکس" همانند سایر سرویسهای دسترسی آزاد اولیه به کاربران اجازه می دهد که با یک حجم محدود به این سرویس ملحق شوند و از 2 گیگابایت فضای رایگان ذخیره سازی اطلاعات لذت ببرند.
 
این فضا برای بسیاری از کاربرانی که می خواهند مدارک خود را ذخیره کنند کافی است، اما در صورتیکه مشتری به فضای بیشتری نیاز داشته باشد برمبنای نیاز بین 10 تا 20 دلار در ماه باید حق اشتراک پرداخت کند.
 
زمانی که جابز در سال 2009 هاستون و آرش فردوسی را در دفتر کار خود ملاقات کرد تنها دو سال از تاسیس "دراپباکس" می گذشت و با وجود این 50 میلیون کاربر داشت. امروز این شرکت بیش از 150 میلیون کاربر دارد و علیرغم اینکه 96 درصد از کاربران تنها از فضای رایگان این سرویس استفاده می کنند درآمد Dropbox به 240 میلیون دلار در سال 2011 رسید، تا جاییکه درحال حاضر یکی از رقبای جدی iCloud اپل به شمار می رود.
 
شرکتی که جوان 26 ساله ایرانی "ام. آی. تی" به همراه دوست آمریکایی خود در سال 2007 تاسیس کردند در سال 2008 فینالیست رقابت TechCrunch50 شد و در سال 2011 مجله Inc. Magazine نام آرش فردوسی را در فهرست سالانه 30 کارگزار اقتصادی زیر 30 سال وارد کرد.

منبع: Citna

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد