یک گزارش خواندنی / 5 فرضیه ای که پایان دنیا را رقم می زنند!

مجله "گرین دیلی" در مقاله ای با عنوان "پایان دنیا" به معرفی و بررسی 5 فرضیه ای پرداخته است که دنیا می تواند با وقوع هریک از آنها پایان یابد.
به گزارش خبرگزاری مهر، چه وقت دنیا به پایان خواهد رسید؟ چه کسی و یا چه چیزی موجب این نابودی خواهد شد؟ اینها سئوالاتی است که بشر از سالیان قبل به آنها فکر کرده و همواره فرضیه هایی را در این خصوص ارائه کرده است .
به تازگی نیز مجله "گرین دیلی" در مقاله ای با ارائه گزینه هایی به بررسی 5 فرضیه ای پرداخته است که هر یک از آنها می توانند علت پایان دنیا باشند .
ماشینها و هوش مصنوعی
این مقاله با بررسی فرضیه ای آغاز می شود که براساس آن ماشینها و هوش مصنوعی که امروزه دانشمندان نوروساینس با علاقه آن را دنبال می کنند، بر انسان برتری جویند و انسان و دنیا را به نابودی بکشانند .
دماسنج "گرین دیلی" در مورد احتمال وقوع این رویداد درجه یک به 10 را نشان می دهد. در حقیقت احتمال بسیار کمی برای غلبه روباتها بر انسان در اثر فعل و انفعال بیشتر میان انسان و ماشین وجود دارد .
سقوط یک شهاب سنگ غول پیکر
دومین فرضیه نشان می دهد که زمین در اثر سقوط یک شهاب سنگ غول پیکر، دچار یک حادثه بزرگ می شود و به این ترتیب همانگونه که دایناسورها با برخورد شهاب سنگ به زمین منقرض شدند، انسان نیز نابود می شود و دنیا پایان می یابد. دماسنج "گرین دیلی"، احتمال وقوع این پدیده را 4 به 10 نشان می دهد .
بیماری فراگیر
سومین فرضیه پیشنهادی این سایت، احتمال خطر همه گیری یک بیماری کشنده را مطرح می کند که می تواند آنفولانزای پرندگان و یا ویروس جدیدی باشد که ممکن است از فردا به سرعت گسترش یابد و میلیونها نفر را در کوتاهترین زمان نابود کند. دماسنج رقم وقوع این پدیده را 5 به 10 نشان می دهد .
تقاضای فراتر از عرضه نفت
فرضیه چهارم پیشنهاد می کند که وجود انسان می تواند به سبب پدیده "قله نفت " (Peak Oil) نابود شود. براساس این فرضیه تقاضای نفت سوختی از عرضه آن فراتر می رود. احتمال وقوع این پدیده 6 به 10 است .
تغییرات آب و هوا
به گزارش مهر، پنجمین فرضیه که از بالاترین رقم احتمال وقوع برخوردار است، برپایه تغییرات آب و هوایی استوار شده است .
به طوری که دماسنج گرین دیلی در این مورد رقم 8 به 10 را نشان می دهد . براساس این فرضیه، گرم شدن بیش از حد زمین در آینده ای نه چندان دور می تواند خطرات بسیار جدی را به وجود آورد و انسان و تمام جانداران زمین را به ورطه نابودی بکشاند .

خبرگزاری مهر

از آمیختگی اتمی تا دفاع زیستی؛ تحقیقات شگفت انگیز سال 2008 که دن

مجله Popular Science فهرستی از شگفتیهای علمی سال 2008 منتشر کرده است که در صورت تحقق دنیا را دچار تحولاتی عظیم خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجله علمی Popular Science با ارائه فهرستی به بررسی خدماتی که دانشمندان و محققان در سال 2008 به جامعه بشری عرضه می کنند پرداخته است که در ادامه به شرح آنها پرداخته شده است :

بوزون هیگز
تمام دانشمندان و فیزیکدانان به دنبال این ماده هستند، حتی اگر بدانند که هیچ کس تاکنون موفق نشده است آن را به دست آورد. این ماده "بوزون هیگز " ( Higgs Boson) است که در یکی از شگفت انگیزترین تئوریهای فیزیک که یک "مدل استاندارد" است، یکبار برای همیشه توضیح می دهد که چرا اشیاء جرم دارند. امسال در "مرکز تحقیقات سرن اروپا " (CERN) که مقر آن در ژنو سوئیس است، دانشمندان بزرگترین آزمایشی که تاکنون در این خصوص انجام شده و احتراق شتاب دهنده LHC نام دارد را انجام خواهند داد .
در حقیقت در تابستان امسال دو پروتون با سرعت برابر با سرعت نور (در حدود 300 هزار کیلومتر بر ثانیه) به یکدیگر برخورد می کنند و ذرات ریزاتمی بی نهایتی را خواهند ساخت که یک "مینی بیگ بنگ" را می سازند .
فیزیکدانان "سرن" در شرایطی می خواهند این تحقیقات را انجام دهند که هیچکس نمی داند زمانی که LHC وارد عمل می شود، دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد .

چشم مدوزا
به گزارش مهر، در تابستان گذشته تعداد زیادی ستاره دریایی (مدوزا) به سواحل دریایی مناطق مختلف دنیا از ژاپن تا اروپا حمله کردند. این رویداد بیشتر شبیه به سناریوی فیلمهای علمی تخیلی بود اما واقعیت داشت و خسارتهای زیادی به خصوص به بسیاری از مناطق جنوب شرق آسیا وارد کرد. این جمعیت انبوه ستاره های دریایی که برابر با میلیونها نمونه بودند، دانشمندان ژاپنی را بر آن داشت که مراکز تحقیقاتی جدیدی را در سال 2008 برای بررسی این گونه بی مهره راه اندازی کنند. در حقیقت گرم شدن جهانی زمین علت حمله این تعداد زیاد ستاره های دریایی بود .

آمیختگی اتمی
یکی از بزرگترین امیدهای بشر در 20 سال آینده دستیابی به یک منبع انرژی پاک و نامحدود است که تنها در دو واژه خلاصه می شود: آمیختگی اتمی .
پروژه ITER که با همکاری جامعه بین المللی از آمریکا تا روسیه انجام می شود از دهه 70 به تکامل خود ادامه می دهد و از سال 2006 فرانسه میزبانی فاز پایانی آن را به عهده گرفته است. در حقیقت فرانسه ساختمان اولین راکتورگرمایی را در نزدیکی "کاداراش" در استان Aix-en ساخته است. در تابستان سال جاری قرار است اطلاعات جدیدی در خصوص پیشرفت این پروژه از کره جنوبی برسد. در واقع کره جنوبی با استفاده از "ابر هدایتگر توکامک کره " انرژی را از آمیختگی یک پلاسما در دمای بیش از 10 میلیون درجه تولید خواهد کرد. درصورتی که این آزمایش با موفقیت انجام شود، راه پروژه ITER سریعتر بازخواهد شد چرا که فناوری استفاده شده در این راکتور آسیایی همان فناوری است که باید در این پروژه فرانسوی مورد استفاده قرار گیرد .

چشمهای ماهواره ها
به گزارش مهر، در سال 2008 تمایل برای کاوشهای فضایی و استفاده انسانی از فضا اعلام خواهد شد و این درحالی است که قدرتهای جدید تحقیقات گسترده ای را درباره ستارگان آغاز می کنند. در حقیقت در این سال هند، Chandrayaan-1 را پرتاب خواهد کرد . Chandrayaan-1 یک وسیله خودکار برای کاوشهای ماه است و "اسا"، آژانس فضایی اروپا هم پاسخ هند را با پرتاب "پلانک" که ماهواره ای برای انجام تحقیقات تعیین سن هستی است، خواهد داد .
همچنین در این عرصه و پس از پرتاب SkyMed ، سیستم کنترل ماهواره ای روی مدیترانه، در ماه آوریل ماهواره GeoEye-1 در مدار قرار خواهد گرفت. این ماهواره که دارای یک سیستم بسیار پیشرفته است می تواند مسیر حرکت سکه ای را که از فضا به زمین پرتاب شده است ردیابی کند و تصویر آن را با برنامه ای مشابه برنامه GoogleMaps نشان دهد .

شبکه همچنان می تازد
برای معتادان اینترنت، سال 2008 سالی خوش به شمار می رود. در حقیقت این کاربران شیفته شبکه به زودی می توانند در خطوط پرواز و در مترو از رایانه و تلفن همراه خود استفاده کنند. به طوری که شرکت هواپیمایی "آلاسکا ایرلاینز" پس از "آمریکن ایرلاینز" و شرکت هواپیمایی "ویرجین" برای اولین بار از ماه ژانویه امکان استفاده از اینترنت و تلفن همراه را در هواپیماهای خود فراهم کرد .
همچنین کاربران اینترنت می توانند به زودی در تونلهای خطوط متروی ابر شهر نیویورک به اینترنت از طریق شبکه بی سیم متصل شوند .
در این میان بسامدهای جدید اتصالات بی سیم "وای- مکس" با باند 700 مگاهرتز که در روزهای آینده به مناقصه گذاشته می شوند، می توانند تعداد کانالهای تلویزونی را در این کشور از 52 به 69 کانال برسانند و همچنین یک ضربان بسیار بزرگ را به شبکه و توسعه فناوری اینترنت وارد کنند .

به سوی منابع اکولوژیکی و سبز
سال جاری بیش از سالهای گذشته سبز خواهد بود. به طوری که سوختهای زیستی و قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست در این سال حضور روبه رشدی را پشت سر خواهند گذاشت. تعداد زباله های قابل بازگشت به چرخه طبیعت در آمریکا در 15 سال گذشته دوبرابر شده است این درحالی است که سوختهای زیستی و مقرون به صرفه در بسیاری از نقاط دنیا تولید خود را در سال جاری آغاز می کنند . همچنین نسل جدید کتابهای الکترونیکی (e-papers) راه جدیدی را به سوی کاهش مصرف کاغذ باز خواهند کرد و این کاهش منجر به کاهش قطع درختان جنگلی می شود .

عصر دفاع زیستی
در عصر مبارزه با حتی علم نیز به زمانهای جنگ سرد بازمی گردد به طوری که وزارت امنیت داخلی در واشنگتن 450 میلیون دلار را برای ساخت یک موسسه بسیار پیشرفته تحقیقاتی درمقابله با خطرات بیولوژیکی اختصاص داده است. در حقیقت امروزه در آمریکا امنیت زیستی حتی تبدیل به یک واژه رایج در شعارهای تبلیغاتی نامزدهای ورود به کاخ سفید شده است .

عدد ریسک پذیری
تیمی از ریاضیدانان دانشگاه آلبرتا در کانادا پس از 18 سال تحقیق و یاری گرفتن از یک ابررایانه پیشرفته موفق شدند معمای "بازی داما" را حل کنند و توانستند تعداد ممکن ترکیباتی را که با آنها مهره ها روی صفحه بازی حرکت می کنند محاسبه کنند و نشان دهند که 500 میلیارد میلیارد احتمال برای نوع حرکت مهره ها وجود دارد. هدف این دانشمندان در سال جاری محاسبه احتمال حرکتها در بازیهای دیگر است .

برق بی سیم
شاید استفاده از تلفن همراه بدون اینکه هرگز نیاز به شارژ دوباره آن باشد و یا روشن کردن یک رایانه شخصی بدون نیاز به جریان برق برای بسیاری از مردم یک رویا باشد، اما برای گروهی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) بوستن واقعیت است. در حقیقت این دانشمندان در سال گذشته استفاده از جریان الکتریسیته ای را آزمایش کردند که به روشی بی سیم منتقل می شود. این چالش اکنون از مرحله آزمایشگاهی به مرحله تجاری رسیده است و به نظر می رسد در سال جاری ابزارهایی وارد بازار شوند که از این سیستم برق بی سیم برخوردارند .

خبرگزاری مهر

اینترنت شخصی تا پنج سال آینده شکل می‌گیرد

طبق اعلام مدیر اجرایی اینتل، دستگاه‌های قابل حمل با استفاده از تراشه‌هایی که قدرت رایانه‌های رومیزی امروزی را دارند، در عرض پنج سال اینترنت خصوصی‌تری ایجاد خواهند کرد.
به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پل اتلینی که در نمایشگاه محصولات الکترونیکی (CES) لاس وگاس سخنرانی می‌کرد، پیش‌بینی کرد که دستگاه‌های قابل حمل می‌توانند با گرفتن فوری داده‌های بیش‌تر از اینترنت، واقعیت را افزایش دهند.
وی با توضیح این که دستگاه‌ها می‌توانند با آگاهی به مکان، از طریق اتصال بی‌سیم وای مکس به اینترنت متصل شوند اظهار کرد: به جای اینکه ما به اینترنت برویم اینترنت نزد ما می‌آید.
وی در ادامه افزود: ما به یک زیرساخت پهنای باند بی‌سیم نیاز داریم و سرانجام جهان را از اتصال پهنای باند بی‌سیم پر می‌کنیم.
وی گفت: برای این که این نگرش از آینده تحقق پذیرد به پردازنده‌های قدرتمندتری نیاز است که برق کم و کمتری مصرف کنند.
مدیر اجرایی اینتل همچنین اظهار کرد که شرکتش برای طراحی پنج نسل بعد از تراشه‌ها طی دهه‌ی آینده برنامه‌ریزی دارد.
خبرگزاری دانشجویان ایران

تعاریف و مفاهیم نوآوری

در این نوع تعریف ، منظور از نوآوری فراورده جدید یا محصول خلاقی است که توسط یک سازمان ارائه می گردد . فراورده خلاق می تواند نرم افزاری مانند انواع خدمات (مثل خدمات آموزشی ، خدمات بهداشتی درمانی ، خدمات اداری و ...) و یا سخت افزاری مانند کالاها (مثل محصولات صنعتی ، محصولات داروئی ، محصولات غذائی و ...) باشد . به طوری که ملاحظه می شود تعاریف خلاقیت و نوآوری دارای عناصر مفهومی تازگی و نوی ، جدیدی ، سرآغاز بودن ، اول بار بودن و همچنین مفید بودن می باشند .
 بنابراین انواع کشفیات علمی نظریه های علمی (تئوری ها و فرضیه ها) ، ابداعات و اختراعات و نیز آثار بدیع هنری و ادبی مانند کشف عناصر شیمیائی قوانین حرکتی نیوتن ، حساب دیفرانسیل و انتگرال ، نظریه مکانیک کوانتومی پلانک ، نظریه نسبیت انیشتین ، نظریه روانکاوی فروید ، نظریه شناختی پیاژه ، نظریه عمومی سیستم ها ، نظریه بی نهایت بودن ذرات حسابی ، الگوی ساختار مولکولی DNA واتسون و کریک ، معادله شرودینگر،تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی ، سبک نقاشی کوبیسم ، شاهنامه فردوسی ، غزلیات حافظ ، آثار شکسپیر، اختراع موتور بخار، اختراع لامپ برق ، اختراع رادیو و تلویزیون ، اختراع تلفن ، اختراع هواپیما ، اختراع ترانزیستور، اختراع اینترنت ، خلق و طراحی محصولات جدید ، حل مسائل کیفیت و بهره وری سازمان و هزاران هزار مورد از این قبیل جلوه هائی از خلاقیت و نوآوری می باشند (گلستان هاشمی، 1382). واژه نوآوری به عنوان معادل واژه Innovation به شکل های زیر تعریف شده است :
نوآوری به معنی خلاقیت عینیت یافته : در این نوع تعریف نوآوری دارای مفهوم عملیاتی شدن و به مرحله اجرا درآمدن اندیشه های نو می باشد . از این دیدگاه می توان نوآوری را به معنی خلاقیت عینی به عنوان شکل اجرائی شده و تحقق یافته خلاقیت ذهنی دانست . بنابراین همان طور که ملاحظه می گردد دو واژه خلاقیت و نوآوری دارای دو مفهوم متفاوت جداگانه ولی در عین حال مرتبط با یکدیگر می باشند .
نوآوری به معنی فراورده جدید در سطح سازمان :
در این نوع تعریف ، منظور از نوآوری فراورده جدید یا محصول خلاقی است که توسط یک سازمان ارائه می گردد . فراورده خلاق می تواند نرم افزاری مانند انواع خدمات (مثل خدمات آموزشی ، خدمات بهداشتی درمانی ، خدمات اداری و ...) و یا سخت افزاری مانند کالاها (مثل محصولات صنعتی ، محصولات داروئی ، محصولات غذائی و ...) باشد . به طوری که ملاحظه می شود تعاریف خلاقیت و نوآوری دارای عناصر مفهومی تازگی و نوی ، جدیدی ، سرآغاز بودن ، اول بار بودن و همچنین مفید بودن می باشند . بنابراین انواع کشفیات علمی نظریه های علمی (تئوری ها و فرضیه ها) ، ابداعات و اختراعات و نیز آثار بدیع هنری و ادبی مانند کشف عناصر شیمیائی قوانین حرکتی نیوتن ، حساب دیفرانسیل و انتگرال ، نظریه مکانیک کوانتومی پلانک ، نظریه نسبیت انیشتین ، نظریه روانکاوی فروید ، نظریه شناختی پیاژه ، نظریه عمومی سیستم ها ، نظریه بی نهایت بودن ذرات حسابی ، الگوی ساختار مولکولی DNA واتسون و کریک ، معادله شرودینگر، تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی ، سبک نقاشی کوبیسم ، شاهنامه فردوسی ، غزلیات حافظ ، آثار شکسپیر، اختراع موتور بخار، اختراع لامپ برق ، اختراع رادیو و تلویزیون ، اختراع تلفن ، اختراع هواپیما ، اختراع ترانزیستور، اختراع اینترنت ، خلق و طراحی محصولات جدید ، حل مسائل کیفیت و بهره وری سازمان و هزاران هزار مورد از این قبیل جلوه هائی از خلاقیت و نوآوری می باشند.


منبع :مبانی علم خلاقیت شناسی ،دانش خلاقیت و نوآوری

برگرفته از سایت:ininir

وعده ها و پیش بینی ها در مورد نانو تکنولوژی

دکترSmalley  رئیس هیئت تحقیقاتی دانشگاه رایس و کاشف Buckyballs می‌گوید:" نانوتکنولوژی روند زیانبار ناشی از انقلاب صنعتی را معکوس خواهد کرد". در مقدمه مقاله Peterson و Pergamit در سال ۱۹۹۳ نگاشته شده، چنین آمده است که: " تصور کنید قادرید با نوشیدن دارو که در آب میوه مورد علاقه‌تان حل شده است سرطان را معالجه کنید ، یک ابر کامپیوتر را که به اندازه یک سلول انسان است در نظر بگیرید، یک سفینه فضایی ۴ نفره که به دور مدار زمین می‌گردد با هزینه‌ای در حدود یک خودروی خانوادگی تجسم کنید" . موارد فوق، فقط تعداد محدودی از محصولات انتظار رفته از نانوتکنولوژی هستند. انسان در معرض یک انقلاب اجتماعی تسریع شده و قدرتمند که ناشی از علم نانوتکنولوژی است می باشد . در آینده نزدیک گروهی از دانشمندان قادر به ساخت اولین آدم آهنی با مقیاس نانومتری می‌گردند که قادر به همانندسازی است. طی چند سال با تولید پنج میلیارد تریلیون نانو روبات ، تقریبا" تمامی فرایندهای صنعتی و نیروی کار کنونی از رده خارج خواهند شد. کالاهای مصرفی به وفور یافت‌شده ، ارزان، شیک و با دوام خواهند شد. دارو یک جهش سریع و کوانتومی را به جلو تجربه خواهد نمود. سفرهای فضایی و همانندسازی امن و مقرون به صرفه خواهند شد. به این دلایل و دلائلی دیگر، سبکهای زندگی روزمره در جهان بطور زیربنایی متحول خواهد شد و الگوی رفتاری انسانها تحت‌الشعاع این روند قرار خواهد گرفت.

نانوتکنولوژی علمی جدید است، که می خواهد مضراتی راکه علوم مصنوعی در عالم کنونی گذاشته از بین ببرد و از راه طبیعی جهان را تبدیل به بهشت کند، به طوری که زندگی را برای تمام مردم از کوچک تا بزرگ لذت بخش و راحت سازد، با این علم گرسنگان سیر می شوند و دیگر قحطی از بین می رود و ما شاهد اتفاقات بسیاری که هم اکنون قادر به تصور آن نیستیم، می باشیم. نانوتکنولوژی یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته هاست. اطلاعات ما از طبیعت آن را آخرین مقیاس تولید می داند. جهان در آستانه یک انقلاب تکنولوژی جدید ، برترازتجربه هرانسانی می باشد. این انقلاب صنعتی قدرتمندجدیدظرفیت آوردن سلامتی، سعادت و تعلیم و تربیت، بدون آلودگی برای هر انسان در سیاره خاکی را دارد ، جاودانگی و طول عمر، اولین نتیجه نانوتکنولوژی می باشد. نانوتکنولوژی پزشکی به مرگ، پیری زود رس و بیماریهای حاد خاتمه می دهد. نانوتکنولوژی کامپیوترهایی را طراحی می کند که در هر ثانیه قادرند ساختارهای جدیدی از اتم ها و مولکول ها را به وجود آورند. همواره با پیشرفت نانوتکنولوژی،روش زندگی مردم به طور اساسی عوض می گردد و رفتارهای مردم به شدت تحت تأثیر این سیستم جدید قرار می گیرد. مسافرت فضایی مطمئن و ارزان و قابل استطاعت برای همه خواهد شد. نانوتکنولوژی احتمال خطرات مربوط به موجودات زنده دنیا را به صفر می رساند. در نتیجه با پیشرفت نانوتکنولوژی تمام کالاهای مصرفی، بادوام، جدید، پرثمر، ارزان و فراوان خواهد شد. نانوتکنولوژی،کالاها را از مواد بازیافتنی بسیار بی ارزش می سازد، متخصصان در نانوتکنولوژی از ذرات ریز اتمی و مولکولی، ربات های بسیار پیچیده ای می سازند. نانوتکنولوژی با به کار گیری خاصیت های شیمیایی اتم ها و مولکول ها و اینکه چگونه ملکول ها به هم نزدیک شده و خاصیت چسبندگی پیدا می کنند، ساخت مولکول های جدیدی را پیشنهاد می کند،که این ملکول های ساخته شده خواص فوق العاده ای دارند .نانوتکنولوژی امکان ایجاد ساختار های زیستی عجیبی را فراهم می سازد مثلاً می توانیم بافت های آنچنان مقاومی در بدن بسازیم که با افتادن از یک ساختمان بلند کوچکترین خدشه ای در عملکردشان وارد نشود و سلامت خود را حفظ کنند.

 نانوتکنولوژی از جمله اصولی می باشد که در شیمی تکاملی مطرح بوده و می تواند موجب انجام میلیون ها آزمایش هم زمان در مدت کوتاهی شود. تولید لباس هایی که به شرایط مختلف آب و هوایی حساسند و به سیستم های اطلاعاتی متصل می شوند تا علایم حیاتی را کنترل کنند، همچنین قادر به ترشح مواد دارویی هستند و جراحات را محافظت می کنند. ابعاد کارخانه ها در اندازه یک میز تحریر است که قادر به تولید هر چیزی خواهند بود. با تغییر آرایش اتم های زغال سنگ می توانیم الماس بسازیم یا اگر آرایش ماسه (شن و سنگ) را تغییر داده و به آن مواد دیگری اضافه کنیم می توانیم تراشه های کامپیوتری بسازیم. می توانیم موادی بسازیم که ۸۰ تا ۱۰۰ مرتبه محکم تر و سبک وزنتر از فولاد باشد و اتومبیل های شخصی بسیار امن، بی سرو صدا با کارایی بسیار بالا را طراحی کنیم که می توانند به صورت عمودی در هوا پرواز کنند. همچنین پل ها و جاده ها توانایی احساس ترک و مرمت را دارا می باشند. استیک جوجه ویا بره نیم پز را خودمابه کمک مولکول ها و اتم ها بوجود می آوریم ، بدون آنکه حیوانی را ذبح کنیم. بوجودآوردن گیاهان و حیواناتی که نسل آنهامنقرض شده اند، همه نمونه هایی از وعده های نانوتکنولوژی می باشد.

 منبع : گروه نوآفرینی نانو