وعده ها و پیش بینی ها در مورد نانو تکنولوژی

دکترSmalley  رئیس هیئت تحقیقاتی دانشگاه رایس و کاشف Buckyballs می‌گوید:" نانوتکنولوژی روند زیانبار ناشی از انقلاب صنعتی را معکوس خواهد کرد". در مقدمه مقاله Peterson و Pergamit در سال ۱۹۹۳ نگاشته شده، چنین آمده است که: " تصور کنید قادرید با نوشیدن دارو که در آب میوه مورد علاقه‌تان حل شده است سرطان را معالجه کنید ، یک ابر کامپیوتر را که به اندازه یک سلول انسان است در نظر بگیرید، یک سفینه فضایی ۴ نفره که به دور مدار زمین می‌گردد با هزینه‌ای در حدود یک خودروی خانوادگی تجسم کنید" . موارد فوق، فقط تعداد محدودی از محصولات انتظار رفته از نانوتکنولوژی هستند. انسان در معرض یک انقلاب اجتماعی تسریع شده و قدرتمند که ناشی از علم نانوتکنولوژی است می باشد . در آینده نزدیک گروهی از دانشمندان قادر به ساخت اولین آدم آهنی با مقیاس نانومتری می‌گردند که قادر به همانندسازی است. طی چند سال با تولید پنج میلیارد تریلیون نانو روبات ، تقریبا" تمامی فرایندهای صنعتی و نیروی کار کنونی از رده خارج خواهند شد. کالاهای مصرفی به وفور یافت‌شده ، ارزان، شیک و با دوام خواهند شد. دارو یک جهش سریع و کوانتومی را به جلو تجربه خواهد نمود. سفرهای فضایی و همانندسازی امن و مقرون به صرفه خواهند شد. به این دلایل و دلائلی دیگر، سبکهای زندگی روزمره در جهان بطور زیربنایی متحول خواهد شد و الگوی رفتاری انسانها تحت‌الشعاع این روند قرار خواهد گرفت.

نانوتکنولوژی علمی جدید است، که می خواهد مضراتی راکه علوم مصنوعی در عالم کنونی گذاشته از بین ببرد و از راه طبیعی جهان را تبدیل به بهشت کند، به طوری که زندگی را برای تمام مردم از کوچک تا بزرگ لذت بخش و راحت سازد، با این علم گرسنگان سیر می شوند و دیگر قحطی از بین می رود و ما شاهد اتفاقات بسیاری که هم اکنون قادر به تصور آن نیستیم، می باشیم. نانوتکنولوژی یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته هاست. اطلاعات ما از طبیعت آن را آخرین مقیاس تولید می داند. جهان در آستانه یک انقلاب تکنولوژی جدید ، برترازتجربه هرانسانی می باشد. این انقلاب صنعتی قدرتمندجدیدظرفیت آوردن سلامتی، سعادت و تعلیم و تربیت، بدون آلودگی برای هر انسان در سیاره خاکی را دارد ، جاودانگی و طول عمر، اولین نتیجه نانوتکنولوژی می باشد. نانوتکنولوژی پزشکی به مرگ، پیری زود رس و بیماریهای حاد خاتمه می دهد. نانوتکنولوژی کامپیوترهایی را طراحی می کند که در هر ثانیه قادرند ساختارهای جدیدی از اتم ها و مولکول ها را به وجود آورند. همواره با پیشرفت نانوتکنولوژی،روش زندگی مردم به طور اساسی عوض می گردد و رفتارهای مردم به شدت تحت تأثیر این سیستم جدید قرار می گیرد. مسافرت فضایی مطمئن و ارزان و قابل استطاعت برای همه خواهد شد. نانوتکنولوژی احتمال خطرات مربوط به موجودات زنده دنیا را به صفر می رساند. در نتیجه با پیشرفت نانوتکنولوژی تمام کالاهای مصرفی، بادوام، جدید، پرثمر، ارزان و فراوان خواهد شد. نانوتکنولوژی،کالاها را از مواد بازیافتنی بسیار بی ارزش می سازد، متخصصان در نانوتکنولوژی از ذرات ریز اتمی و مولکولی، ربات های بسیار پیچیده ای می سازند. نانوتکنولوژی با به کار گیری خاصیت های شیمیایی اتم ها و مولکول ها و اینکه چگونه ملکول ها به هم نزدیک شده و خاصیت چسبندگی پیدا می کنند، ساخت مولکول های جدیدی را پیشنهاد می کند،که این ملکول های ساخته شده خواص فوق العاده ای دارند .نانوتکنولوژی امکان ایجاد ساختار های زیستی عجیبی را فراهم می سازد مثلاً می توانیم بافت های آنچنان مقاومی در بدن بسازیم که با افتادن از یک ساختمان بلند کوچکترین خدشه ای در عملکردشان وارد نشود و سلامت خود را حفظ کنند.

 نانوتکنولوژی از جمله اصولی می باشد که در شیمی تکاملی مطرح بوده و می تواند موجب انجام میلیون ها آزمایش هم زمان در مدت کوتاهی شود. تولید لباس هایی که به شرایط مختلف آب و هوایی حساسند و به سیستم های اطلاعاتی متصل می شوند تا علایم حیاتی را کنترل کنند، همچنین قادر به ترشح مواد دارویی هستند و جراحات را محافظت می کنند. ابعاد کارخانه ها در اندازه یک میز تحریر است که قادر به تولید هر چیزی خواهند بود. با تغییر آرایش اتم های زغال سنگ می توانیم الماس بسازیم یا اگر آرایش ماسه (شن و سنگ) را تغییر داده و به آن مواد دیگری اضافه کنیم می توانیم تراشه های کامپیوتری بسازیم. می توانیم موادی بسازیم که ۸۰ تا ۱۰۰ مرتبه محکم تر و سبک وزنتر از فولاد باشد و اتومبیل های شخصی بسیار امن، بی سرو صدا با کارایی بسیار بالا را طراحی کنیم که می توانند به صورت عمودی در هوا پرواز کنند. همچنین پل ها و جاده ها توانایی احساس ترک و مرمت را دارا می باشند. استیک جوجه ویا بره نیم پز را خودمابه کمک مولکول ها و اتم ها بوجود می آوریم ، بدون آنکه حیوانی را ذبح کنیم. بوجودآوردن گیاهان و حیواناتی که نسل آنهامنقرض شده اند، همه نمونه هایی از وعده های نانوتکنولوژی می باشد.

 منبع : گروه نوآفرینی نانو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد