از آمیختگی اتمی تا دفاع زیستی؛ تحقیقات شگفت انگیز سال 2008 که دن

مجله Popular Science فهرستی از شگفتیهای علمی سال 2008 منتشر کرده است که در صورت تحقق دنیا را دچار تحولاتی عظیم خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجله علمی Popular Science با ارائه فهرستی به بررسی خدماتی که دانشمندان و محققان در سال 2008 به جامعه بشری عرضه می کنند پرداخته است که در ادامه به شرح آنها پرداخته شده است :

بوزون هیگز
تمام دانشمندان و فیزیکدانان به دنبال این ماده هستند، حتی اگر بدانند که هیچ کس تاکنون موفق نشده است آن را به دست آورد. این ماده "بوزون هیگز " ( Higgs Boson) است که در یکی از شگفت انگیزترین تئوریهای فیزیک که یک "مدل استاندارد" است، یکبار برای همیشه توضیح می دهد که چرا اشیاء جرم دارند. امسال در "مرکز تحقیقات سرن اروپا " (CERN) که مقر آن در ژنو سوئیس است، دانشمندان بزرگترین آزمایشی که تاکنون در این خصوص انجام شده و احتراق شتاب دهنده LHC نام دارد را انجام خواهند داد .
در حقیقت در تابستان امسال دو پروتون با سرعت برابر با سرعت نور (در حدود 300 هزار کیلومتر بر ثانیه) به یکدیگر برخورد می کنند و ذرات ریزاتمی بی نهایتی را خواهند ساخت که یک "مینی بیگ بنگ" را می سازند .
فیزیکدانان "سرن" در شرایطی می خواهند این تحقیقات را انجام دهند که هیچکس نمی داند زمانی که LHC وارد عمل می شود، دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد .

چشم مدوزا
به گزارش مهر، در تابستان گذشته تعداد زیادی ستاره دریایی (مدوزا) به سواحل دریایی مناطق مختلف دنیا از ژاپن تا اروپا حمله کردند. این رویداد بیشتر شبیه به سناریوی فیلمهای علمی تخیلی بود اما واقعیت داشت و خسارتهای زیادی به خصوص به بسیاری از مناطق جنوب شرق آسیا وارد کرد. این جمعیت انبوه ستاره های دریایی که برابر با میلیونها نمونه بودند، دانشمندان ژاپنی را بر آن داشت که مراکز تحقیقاتی جدیدی را در سال 2008 برای بررسی این گونه بی مهره راه اندازی کنند. در حقیقت گرم شدن جهانی زمین علت حمله این تعداد زیاد ستاره های دریایی بود .

آمیختگی اتمی
یکی از بزرگترین امیدهای بشر در 20 سال آینده دستیابی به یک منبع انرژی پاک و نامحدود است که تنها در دو واژه خلاصه می شود: آمیختگی اتمی .
پروژه ITER که با همکاری جامعه بین المللی از آمریکا تا روسیه انجام می شود از دهه 70 به تکامل خود ادامه می دهد و از سال 2006 فرانسه میزبانی فاز پایانی آن را به عهده گرفته است. در حقیقت فرانسه ساختمان اولین راکتورگرمایی را در نزدیکی "کاداراش" در استان Aix-en ساخته است. در تابستان سال جاری قرار است اطلاعات جدیدی در خصوص پیشرفت این پروژه از کره جنوبی برسد. در واقع کره جنوبی با استفاده از "ابر هدایتگر توکامک کره " انرژی را از آمیختگی یک پلاسما در دمای بیش از 10 میلیون درجه تولید خواهد کرد. درصورتی که این آزمایش با موفقیت انجام شود، راه پروژه ITER سریعتر بازخواهد شد چرا که فناوری استفاده شده در این راکتور آسیایی همان فناوری است که باید در این پروژه فرانسوی مورد استفاده قرار گیرد .

چشمهای ماهواره ها
به گزارش مهر، در سال 2008 تمایل برای کاوشهای فضایی و استفاده انسانی از فضا اعلام خواهد شد و این درحالی است که قدرتهای جدید تحقیقات گسترده ای را درباره ستارگان آغاز می کنند. در حقیقت در این سال هند، Chandrayaan-1 را پرتاب خواهد کرد . Chandrayaan-1 یک وسیله خودکار برای کاوشهای ماه است و "اسا"، آژانس فضایی اروپا هم پاسخ هند را با پرتاب "پلانک" که ماهواره ای برای انجام تحقیقات تعیین سن هستی است، خواهد داد .
همچنین در این عرصه و پس از پرتاب SkyMed ، سیستم کنترل ماهواره ای روی مدیترانه، در ماه آوریل ماهواره GeoEye-1 در مدار قرار خواهد گرفت. این ماهواره که دارای یک سیستم بسیار پیشرفته است می تواند مسیر حرکت سکه ای را که از فضا به زمین پرتاب شده است ردیابی کند و تصویر آن را با برنامه ای مشابه برنامه GoogleMaps نشان دهد .

شبکه همچنان می تازد
برای معتادان اینترنت، سال 2008 سالی خوش به شمار می رود. در حقیقت این کاربران شیفته شبکه به زودی می توانند در خطوط پرواز و در مترو از رایانه و تلفن همراه خود استفاده کنند. به طوری که شرکت هواپیمایی "آلاسکا ایرلاینز" پس از "آمریکن ایرلاینز" و شرکت هواپیمایی "ویرجین" برای اولین بار از ماه ژانویه امکان استفاده از اینترنت و تلفن همراه را در هواپیماهای خود فراهم کرد .
همچنین کاربران اینترنت می توانند به زودی در تونلهای خطوط متروی ابر شهر نیویورک به اینترنت از طریق شبکه بی سیم متصل شوند .
در این میان بسامدهای جدید اتصالات بی سیم "وای- مکس" با باند 700 مگاهرتز که در روزهای آینده به مناقصه گذاشته می شوند، می توانند تعداد کانالهای تلویزونی را در این کشور از 52 به 69 کانال برسانند و همچنین یک ضربان بسیار بزرگ را به شبکه و توسعه فناوری اینترنت وارد کنند .

به سوی منابع اکولوژیکی و سبز
سال جاری بیش از سالهای گذشته سبز خواهد بود. به طوری که سوختهای زیستی و قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست در این سال حضور روبه رشدی را پشت سر خواهند گذاشت. تعداد زباله های قابل بازگشت به چرخه طبیعت در آمریکا در 15 سال گذشته دوبرابر شده است این درحالی است که سوختهای زیستی و مقرون به صرفه در بسیاری از نقاط دنیا تولید خود را در سال جاری آغاز می کنند . همچنین نسل جدید کتابهای الکترونیکی (e-papers) راه جدیدی را به سوی کاهش مصرف کاغذ باز خواهند کرد و این کاهش منجر به کاهش قطع درختان جنگلی می شود .

عصر دفاع زیستی
در عصر مبارزه با حتی علم نیز به زمانهای جنگ سرد بازمی گردد به طوری که وزارت امنیت داخلی در واشنگتن 450 میلیون دلار را برای ساخت یک موسسه بسیار پیشرفته تحقیقاتی درمقابله با خطرات بیولوژیکی اختصاص داده است. در حقیقت امروزه در آمریکا امنیت زیستی حتی تبدیل به یک واژه رایج در شعارهای تبلیغاتی نامزدهای ورود به کاخ سفید شده است .

عدد ریسک پذیری
تیمی از ریاضیدانان دانشگاه آلبرتا در کانادا پس از 18 سال تحقیق و یاری گرفتن از یک ابررایانه پیشرفته موفق شدند معمای "بازی داما" را حل کنند و توانستند تعداد ممکن ترکیباتی را که با آنها مهره ها روی صفحه بازی حرکت می کنند محاسبه کنند و نشان دهند که 500 میلیارد میلیارد احتمال برای نوع حرکت مهره ها وجود دارد. هدف این دانشمندان در سال جاری محاسبه احتمال حرکتها در بازیهای دیگر است .

برق بی سیم
شاید استفاده از تلفن همراه بدون اینکه هرگز نیاز به شارژ دوباره آن باشد و یا روشن کردن یک رایانه شخصی بدون نیاز به جریان برق برای بسیاری از مردم یک رویا باشد، اما برای گروهی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) بوستن واقعیت است. در حقیقت این دانشمندان در سال گذشته استفاده از جریان الکتریسیته ای را آزمایش کردند که به روشی بی سیم منتقل می شود. این چالش اکنون از مرحله آزمایشگاهی به مرحله تجاری رسیده است و به نظر می رسد در سال جاری ابزارهایی وارد بازار شوند که از این سیستم برق بی سیم برخوردارند .

خبرگزاری مهر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد