رشد فناوری‌های 3G و HSDPA

اتحادیة جهانی عرضه‌کنندگان تجهیزات ارتباطات سیار (GSA) با بررسی اپراتورهای 3G/HSDPA، رشد و پیشرفت زیاد HSPA و افزایش سرعت‌های انتقال اطلاعات را تأیید کرد.

 به گزارش سرویس فناوری اطلاعات برنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی طیف، اتحادیة جهانی عرضه‌کنندگان تجهیزات ارتباطات سیار طی بررسی‌ای که نتیجة آن را اخیراً اعلام کرده است به تحقیق دربارة گسترش مستمر شبکه‌های باندوسیع سیار جهانی مبتنی بر HSPA و افزایش سرعت‌های انتقال اطلاعات شبکه پرداخته بود.

HSDPA، اولین فناوری تکامل یافتة 3G/HSDPA است که خدمات پیشرفتة سیار چند رسانه‌ای را عرضه می‌کند و این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند که با سرعت 800 کیلو بایت الی 3 مگابایت به دانلود اطلاعات و دریافت اطلاعات بپردازند، البته این امر به قابلیت‌های شبکه‌های خانگی و تجهیزات قابل دسترس کاربران بستگی مستقیم دارد.

بررسی GSA نشان داده است که 138 شبکة HSDPA عرضة تجاری خدمات خود را در 66 کشور آغاز کرده‌اند، در حالیکه سال گذشته فقط 58 شبکة HSDPA در 37 کشور به عرضة تجاری خدمات می‌پرداختند. اما در حال حاضر 47 شبکة HSDPA دیگر نیز در مرحلة راه‌اندازی هستند و با اضافه کردن این تعداد در مجموع 185 شبکه HSDPA وجود دارد که در 81 کشور خدمات خود را عرضه خواهند کرد و میزان تعهدات اپراتور HSDPA با رشد 54 درصدی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این بررسی نشان می‌دهد عرضة تجاری خدمات HSDPA، در حال حاضر در مناطق آمریکا (8 کشور)، آسیا – اقیانوسیه (12 کشور)، خاورمیانه – آفریقا (9 کشور) و اروپا (37 کشور در 26 کشور از 27 کشور عضو اتحادیة اروپا) در دسترس کاربران قرار دارد.

در حالی که اکثر شبکه‌های HSDPA در ابتدا فقط می‌توانستند از سرعت 1.8 مگابایت برای استفادة مشترکان معمولی باندوسیع ارتباطات سیار بین 0.8 الی 1.5 مگابایت پشتیبانی کنند، ولی پیشرفت قابل توجهی در سرعت انتقال اطلاعات در شبکه به‌وجود آمده است.

در حال حاضر 66 شبکة HSDPA با قابلیت عرضة تجاری خدمات با حداکثر سرعت 3.6 مگابایت (یا بیشتر) در جهت downlink فعال است و تعداد این شبکه‌ها نسبت به شش ماهه گذشته 120درصد افزایش یافته است. در جهت دسترسی به شبکه‌های با حداکثر سرعت downlink 14.4 مگابایت تا پایان سال 2007، اکنون 12 شبکه که قابلیت عرضة خدمات با سرعت 7.2 مگابایت را دارند عرضة تجاری خدمات خود را آغاز کرده‌اند.
فناوری HSDPA در ابتدا خدمات Uplink اطلاعات با حداکثر سرعت 1.45 مگابایت را عرضه کرده است و پس از آن تکامل یافتة خدمات Uplink با حداکثر سرعت 5.8 مگابایت را عرضه خواهد کرد. در این بررسی به 11 شبکة HSDPA اشاره شده که اکنون عرضة تجاری خدمات خود را آغاز کرده‌اند. این شبکه‌ها در کشورهای اتریش، بلغارستان، کرواسی، فنلاند، آلمان، ایسلند، سنگاپور، کره جنوبی، اسپانیا و انگلیس فعالیت می‌کنند.

اکثر اپراتورهای شبکة HSDPA برای تداوم خدمات و بهترین استفادة کاربران از خدمات باندوسیع سیار، فناوری‌های GSM/EDGE را راه‌اندازی کرده‌اند. 80 اپراتور از 138 اپراتوری که شبکه‌های تجاری HSDPA را راه‌اندازی کرده‌اند (حدود 58 درصد از آنها) نیز فناوری‌ GSM/EDGE را در شبکه‌های خود راه‌اندازی کرده‌اند. بنا بر تخمین GSA در حال حاضر در شبکه‌های مجهز به فناوری HSDPA در سراسر دنیا بیش از 850 میلیون مشترک GSM، WCDMA و HSDPA وجود دارد
نظرات 4 + ارسال نظر
علی سقائیان دوشنبه 9 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 02:59 ق.ظ http://wimax.blogfa.com

سلام دوست عزیز
مجموعه جالب و ارزشمندی رو جمع آوری کردی
من که واقعا استفاده بردم.
موفق باشید.

salar جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:48 ب.ظ

TNX Eng.Gerami

aein چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:34 ب.ظ

با سلام
اگر امکان دارد در مورد امنیت شبکه های نسل جدید بیشترتوضیح دهید و البته قابل فهم.
در صورت امکان اگر در این رابطه پاسخی وجود دارد به آدرس ایمیل اینجانب ارسال نمایید. با سپاس

هانیه پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:49 ب.ظ

سلام . ممنون از سایت خوبتون . در مورد to lte و HSDPA هم مقالات و کنفرانسهای تخصصی و یا متن های PDF را هم قرار بدهید در صورت امکان خواهشمندم بزودی قرار بدهید چون خیلی خیلی احتیاج دارم
در صورت امکان کتابی در این رابطه وجود دارد معرفی نمایید

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد