واقعیت های خانه رویایی

سال گذشته میلادی طی کنفرانسی در ایالات متحده بیش از 160 شرکت طراح و سازنده خانه های مسکونی در شیکاگو گرد هم آمدند تا در مورد گسترش و تولید انبوه خانه های دیجیتالی و هوشمند، تبادل نظر و تصمیم گیری کنند. این شرکت ها از جمله پیمانکاران بزرگی در این زمینه هستند که سالیانه هزاران خانه جدید با قیمتی بین 200 تا 900 هزار دلار ساخته و دراختیار مردم قرار می دهند. البته یکی دیگر از دلایل تشکیل این گردهمایی، اشباع بازار از خانه هایی با طرح های قدیمی و یافتن راهی برای کسب درآمدهای بیشتر این شرکت ها بود. «ویلیام تامسون» یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی در این زمینه می گوید؛ «ویژگی های دیجیتالی برای خانه ها یک مزیت رقابتی بسیار اساسی به حساب می آید. از 30 میلیون خانه ای که سال گذشته در ایالات متحده به فروش رسید، تقریباً 7 میلیون از آنها با نقشه های قدیمی و سیم کشی های مشکل زا همراه بودند.سال گذشته میلادی طی کنفرانسی در ایالات متحده بیش از 160 شرکت طراح و سازنده خانه های مسکونی در شیکاگو گرد هم آمدند تا در مورد گسترش و تولید انبوه خانه های دیجیتالی و هوشمند، تبادل نظر و تصمیم گیری کنند. این شرکت ها از جمله پیمانکاران بزرگی در این زمینه هستند که سالیانه هزاران خانه جدید با قیمتی بین 200 تا 900 هزار دلار ساخته و دراختیار مردم قرار می دهند. البته یکی دیگر از دلایل تشکیل این گردهمایی، اشباع بازار از خانه هایی با طرح های قدیمی و یافتن راهی برای کسب درآمدهای بیشتر این شرکت ها بود. «ویلیام تامسون» یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی در این زمینه می گوید؛ «ویژگی های دیجیتالی برای خانه ها یک مزیت رقابتی بسیار اساسی به حساب می آید. از 30 میلیون خانه ای که سال گذشته در ایالات متحده به فروش رسید، تقریباً 7 میلیون از آنها با نقشه های قدیمی و سیم کشی های مشکل زا همراه بودند.» هر چند که می توان بسیاری از خانه های قدیمی را نیز با برخی سیستم های دیجیتالی نوسازی کرد، ولی این کار چندان به صرفه نیست و بهتر است یک خانه جدید هوشمند طراحی و ساخته شود زیرا وقتی دیواری نباشد، سیم کشی و نصب سیستم های جدید بسیار ارزان تر درمی آید.

مساله ای که این سیاست جدید (طراحی و ساخت خانه های هوشمند) را جذاب تر کرده است، نسل جدید خریداران جوانی است که به فناوری به عنوان بخشی لازم و طبیعی در زندگی شان نگاه می کنند.

بیش از 60 درصد خانه های فروخته شده در سال گذشته در ایالات متحده، مجهز به سیم کشی های نوع Cat-5 بوده که بهترین نوع سیم برای ارتباط شبکه های کامپیوتری است. ضمن اینکه این خانه ها مجهز به طراحی جدیدی برای سیستم های پخش ویدئویی و پخش صوت بوده اند.

سوال مهم در این زمینه این است که سیستم خانه های هوشمند چگونه به بهبود زندگی صاحبان این خانه ها کمک می کند؟ برای درک بهتر استفاده از این خانه ها فرض کنید مثلاً مادر از خرید برگشته و به سمت خانه درحال رانندگی است. هنگامی که به خانه می رسد از همان داخل ماشین با فشار دکمه دستگاه کنترل از راه دور در پارکینگ و قفل مرکزی خانه باز می شود. سیستم تهویه داخل منزل فعال شده و دمای هوای خانه را تنظیم می کند. تمام لامپ های موجود در مسیر، از در ورودی خانه تا آشپزخانه روشن می شوند. دیگر لازم نیست که با دست پر از وسایل، کلید درآورده یا دنبال کلید لامپ بگردد. یا مثلاً شما از خانه خارج می شوید و سپس یادتان می افتد که اجاق گاز را خاموش نکرده اید یا لامپ یکی از اتاق ها روشن مانده است. دیگر لازم نیست که راه طولانی را بازگردید و اجاق را خاموش کنید، فقط کافی است با دستگاه کنترل از راه دور همراهتان یا سیستمی که روی تلفن همراهتان نصب شده این کار را انجام دهید.

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های این خانه ها، اتصال سریع و راحت به اینترنت است. این خانه ها بر اساس این ایده طراحی شده اند که در هر مکانی دور از خانه که باشید، به راحتی بتوانید از طریق وب وضعیت خانه را کنترل کنید. اگر فراموش کرده اید درها را قفل کنید، این کار را انجام دهید. روشنایی و دمای خانه را تنظیم کنید و جالب اینکه این خانه های هوشمند برای شما پیام می فرستند. مثلاً وقتی که بچه ها به خانه آمدند حسگرهای در، با ارسال سیگنالی به تلفن همراهتان، شما را آگاه می کنند. حسگر دیگر می تواند به شما اطلاع دهد که در اتاق شما، امروز چند بار و در چه ساعت هایی باز و بسته شد، با فراگیرتر شدن سیستم های کنترل الکترونیکی، بسیاری از وسایل خانه های هوشمند، خدمات جالبی به شما ارائه می دهند. به طور نمونه در این خانه ها یک اسکنر الکترونیکی جایگزین کلید در اصلی خانه می شود. این نوع وسایل امروزه بیشتر در مکان های امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند ولی به زودی فراگیرتر شده و در خانه های دیجیتالی هم به کار می روند. بنابراین شما برای ورود به خانه فقط کافی است انگشت دست خود را روی دستگاه اسکن بکشید، پس از آن دستگاه با شناسایی شما در را به رویتان باز می کند. در خانه های مدرن امریکایی قسمتی به نام «رختشوی خانه» وجود دارد. در این قسمت کنتور آب، دستگاه حرارتی و ماشین لباسشویی و خشک کن قرار دارند. این بخش در خانه های دیجیتالی به کانون فرماندهی دیجیتالی تبدیل می شود و یک کامپیوتر، آب و گرمای خانه، روشنایی خانه و سیستم امنیتی خانه را زیر نظر دارد. آینه قسمت دستشویی و حمام این خانه ها مجهز به یک نمایشگر است که می تواند در صورت تمایل شما فعال شده و بلندگوهایی در این قسمت اخبار رادیو یا موسیقی دلخواهتان را به گوش شما برساند. یخچال خانه های هوشمند مجهز به یک صفحه نمایشگر است که هم می تواند به عنوان تلویزیون و هم نمایشگر کامپیوتر استفاده شود. در حافظه این نمایشگر انواع و اقسام دستور پخت شیرینی و غذاهای مختلف وجود دارد و خانم خانه می تواند با کمک آن که دستور پخت را نمایش هم می دهد به پخت و پز غذا بپردازد. این یخچال ها دارای یک اسکنر مخصوص هم هستند که توسط آن می توان مواد غذایی را هنگام قرار دادن در یخچال البته اسکن کرد تا یخچال بتواند تاریخ به پایان رسیدن زمان مصرف هر ماده غدایی را پیش از به پایان رسیدن آن به اطلاع شما برساند.

خانه های دیجیتالی مجهز به یک تقویم الکترونیکی هم هستند. به طوری که این تقویم می تواند از طریق تلفن های همراه پیام کوتاه دریافت کند. ضمن اینکه افراد خانه با انتقال اطلاعات به این تقویم در زمان لازم خواهند دانست که در چه روز و زمانی چه کاری باید انجام دهند یا مثلاً پدر خانه در ساعت معینی کجاست و چرا دیر کرده است؟

برنامه های تلویزیونی، اینترنتی خانه نیز به وسیله یک دستگاه کنترل از راه دور به راحتی قابل تعویض و جابه جایی به زمان دلخواه شماست. مثلاً شما از روی مبل اتاق خودتان می توانید برنامه تلویزیونی دلخواهتان را ضبط کرده یا به اینترنت پرسرعت متصل شوید.در زیر صفحه تلویزیون هم یک پردازنده یا «Media Center-PC» وجود دارد که جانشین وسایل صوتی و تصویری خانه های امروزی خواهد شد. این کامپیوتر در خانه های دیجیتالی نقش رادیو تلویزیون سیستم های پخش استریو و DVD و کامپیوتر اصلی را خواهد داشت و می تواند بسیاری از برنامه های دلخواه شما را از رادیو و تلویزیون روی هارددیسک خود ذخیره کند. از آنجایی که در آینده هم بسیاری از برنامه های رادیو و تلویزیون نیز از راه اینترنت ارسال و پخش می شوند، بنابراین کیفیت و سرعت پخش اینترنتی این نوع برنامه ها هم بسیار بهتر از امروز خواهد شد.

در خانه های دیجیتالی اتاق بچه ها می تواند بسیار جالب توجه باشد. مثلاً بچه ها با کامپیوتر ویژه ای که دارند و با کامپیوتر اصلی خانه در ارتباط است، می توانند انواع سرگرمی های دیجیتالی را تجربه کنند. از این مهم تر این که بچه ها در این اتاق و به وسیله اینترنت می توانند به درس خواندن الکترونیکی (Learning- E) بپردازند. از سوی دیگر بچه ها نه تنها می توانند با بیرون خانه پیوند برقرار کنند، بلکه به وسیله یک دوربین اینترنتی و بلندگوهای وابسته به سیستم دیجیتالی اتاق شان با دیگر افراد خانه ارتباط الکترونیکی داشته باشند.

در مجموع تمامی سیستم های این خانه ها از توانایی کنترل از راه دور به ویژه از طریق تلفن همراه برخوردارند. خانه های دیجیتالی در وهله اول نوعی خانه های رویایی به نظر می آیند ولی واقعیت این است که این خانه ها مدت هاست که در ایالات متحده، کانادا و انگلیس ظهور کرده اند و روز به روز مشتریان بیشتری پیدا می کنند، زیرا استفاده از فناوری همواره به معنای بهتر و راحت تر زندگی کردن است

منبع:http://devil2soul.blogfa.com/cat-2.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد