زندگی‌نامه استیو جابز-5

منبع: ماهنامه شبکه


 

2001

نخستین فروشگاه رسمی اپل در مک‌لین ویرجینیا افتتاح می‌شود. محصول انقلابی اپل iPod به بازار می‌آید.Mac OS X 10.0     نیز  عرضه می‌شود.

 

2003

کامپیوتر Power Mac G5 با یک کیس آشنای تمام‌آلومینیومی عرضه می‌شود.ال گور به هیئت مدیره اپل می‌پیوندد.جابز در می‌یابد، یک غده بدخیم در لوزالمعده خود دارد و در نهایت متوجه می‌شود که یک نوع کمیاب از سرطان لوزالمعده است که درمان‌پذیر است. او به نه ماه درمان دارویی بی‌نتیجه سرطان می‌پردازد.

 

 

2004

در ماه ژوئیه، با یک جراحی غده را از لوزالمعده استیو خارج می‌کنند و یک ماه در استراحت کامل به سر می‌برد. او در بیمارستان با استفاده از پاوربوک هفده اینچی خود برای کارکنان خود نامه‌ای نوشت با این مضمون: «خبرهای شخصی جدیدی دارم که باید با شما در میان بگذارم و می‌خواستم که به‌طور مستقیم از خود من آن‌ها را بشنوید... در همین آخر هفته، زیر یک عمل جراحی موفقیت‌آمیز رفتم تا یک غده سرطانی را از لوزالمعده خود بردارم.» جابز اجازه تخریب عمارت تاریخی Jackling House و ساخت یک خانه کوچک‌تر در آن زمین را دریافت می‌کند. البته فعالان محلی با توجه به تاریخی بودن بنا این تصمیم را ملغی کرده و مانع این کار می‌شوند.

 

 

2005

اپل استفاده از پردازنده‌های اینتل را در مک‌های خود اعلام می‌کند. این اتفاق نتیجه پروژه طولانی‌مدت و محرمانه Star Trek بود که امکان اجرای Mac  OS X  روی پردازنده‌های x86 را فراهم می‌کرد. به این ترتیب، پی‌سی و مک از نظر اجزای سخت‌افزاری یکی شدند و تنها تفاوت این دو طراحی و نرم‌افزار بود. تأکید جابز روی طراحی ظاهری از همان روزهای نخست اپل دیده می‌شد و در سال‌های NeXT بود که بر اهمیت زیاد نرم‌افزار نیز تأکید کرد تا مجموع این دو مهم جابز را در سال‌های پیش رو در راهبری شرکت به‌کار او آیند.در این سال جف رسکین، پدر مک، از سرطان پانکراس در پاسیفیکای کالیفرنیا در خانه در گذشت.جابز پنجاه‌ساله می‌شود.آی‌پاد نانو، ویدیو آی‌پاد و آی‌پاد شافل عرضه می‌شوند.جابز در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه استنفورد سخنرانی می‌کند. او در سخنرانی خود سه داستان نقل می‌کند. یکی درباره شهود و این‌که چگونه به دانشگاه رفت و با وجود رها کردن آن، از آن چیز یاد گرفت. دیگری درباره عشقش به اپل و از دست دادن شرکت و آخری هم درباره مرگ و تجربه سرطان. (متن این سخنرانی را در همین پرونده با عنوان «تشنه بمانید و ابله!» مطالعه کنید).


 

2007

آی‌فون،‌تلفن همراه انقلابی و دوران ساز اپل،  در ماه ژانویه معرفی و در ماه ژوئن عرضه شد.  Apple TV  به بازار آمد.


 

2008

باریک‌ترین نوت‌بوک دنیا یعنی Macbook Air عرضه می‌شود و همزمان شایعه‌هایی مبنی بر این‌که جابز بیش از حد لاغر به‌نظر می‌رسد و بیمار است، منتشر شد. شرکت Psystar یک کپی چهارصد دلاری از مک تولید می‌کند که سیستم‌عامل OS X را روی یک پی‌سی اجرا می‌کند.جابز در مراسم رونمایی فقط سخنرانی‌های اصلی را انجام می‌دهد و صحنه را با دیگر مدیران اپل شریک می‌شود.شایعه‌هایی منتشر می‌شود مبنی بر این‌که استیو بیمار است و تا بهار از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. این شایعه‌ها تا ماه ژانویه توسط بیشتر رسانه‌ها تکذیب می‌شود.


 

2009

استیو جابز به دلیل وضعیت سلامتی شرکت را از ماه ژانویه تا ژوئن ترک می‌کند و در این مدت تیم کوک وظایف او را به‌عهده می‌گیرد، اگرچه جابز همچنان عنوان مدیرعامل را دارد.جابز سرانجام اجازه می‌یابد، عمارت Jackling House را تخریب کند و یک خانه کوچک‌تر در آن زمین بسازد.استیو جابز یک اهداکننده کبد می‌یابد. نیویورک تایمز سؤالی مطرح می‌کند، مبنی بر این‌که جابز چگونه اینقدر سریع کبد پیوندی را یافته‌است. بیمارستان مربوطه نیز با کسب اجازه از جابز پاسخ می‌دهد که دلیل این مسئله این بوده که او بیمارترین فرد در فهرست دریافت‌کنندگان بوده‌است.استیو جابز بدون سر و صدا در ماه ژوئن به اپل باز‌می‌گردد و تنها نقل‌قول‌های او در متنی که برای رسانه‌ها منتشر شد، راه یافت.

 

2010

جابز این سال را با یکی از سخنرانی‌های معروف خود روی صحنه و معرفی آی‌پد آغاز می‌کند.جابز در یک جلسه در تالار اصلی شرکت شعار «شریر نباشید» شرکت گوگل را «چرند» می‌خواند و کارکنانش با تشویق پاسخ او را می‌دهند.با تبدیل گوگل به رقیب اپل، اریک اشیمت، از رفقای قدیمی استیو جابز به دشمن او تبدیل می‌شود. یک جلسه مشترک نیز نشان می‌دهد، فضای بین این دو همچنان متشنج است.اپل در همین سال، آی‌فون 4 را در ماه ژوئن به‌نمایش می‌گذارد.به دلیل وجود نقص‌هایی در طراحی، هنگامی که استفاده‌کنندگان گوشی را در دست می‌گیرند مشکلاتی در آنتن‌دهی آی‌فون 4 نمود پیدا می‌کند. جابز در پاسخ به ایمیل یکی از کاربران می‌گوید: «فقط سعی کن این‌طور آن را در دست نگیری.»خلق‌وخوی زودرنج استیو باز‌می‌گردد و در یک جلسه از آنتن‌دهی آی‌فون 4 دفاع می‌کند، اما به کاربران اطلاع می‌دهد که می‌توانند از یک قاب رایگان استفاده کنند که مشکل آنتن‌دهی را حل می‌کند. او همچنین از این فرصت استفاده کرده و وضعیت سلامتی خود را مطلوب توصیف می‌کند، یک مقاله وال استریت ژورنال درباره مهندسی اشتباه در آنتن آی‌فون را «چرند» می‌خواند و نیویورک تایمز را به چاپ مطالب خودساخته متهم می‌کند.همچنین Magic Trackpad عرضه می‌شود.استیو بار دیگر روی صحنه می‌رود تا اپل تی‌وی جدید، آی‌پاد نانو، آی‌پاد تاچ و آی‌پاد شافل جدید را معرفی کند.منازعه جابز با یک دانشجوی 22 ساله روزنامه‌نگار منتشر می‌شود. در بخشی از این منازعه، جابز به جوان دانشجو می‌گوید: «اهداف ما شامل کمک به شما در دریافت یک نمره بهتر نمی‌شود.» در نهایت نیز کلام خود را با این جمله به پایان می‌رساند: «لطفاً ما را به حال خود بگذارید.»برای نخستین بار تعداد آی‌پدهایی که اپل می‌فروشد از مک‌های فروخته‌شده بیشتر می‌شود.جابز بار دیگر برای معرفی OS X  Lion، iLife 11 و دو مک‌بوک ایر جدید روی صحنه می‌رود.نشریه فایننشال او را به‌عنوان شخصیت سال انتخاب می‌کند.


 

2011

پس از انتظار فراوان، سرانجام Verizon نیز آی‌فون 4 را عرضه می‌کند. جابز در اعلام این موضوع حضور نداشت. جابز با ارسال یک یادداشت دیگر به کارمندان شرکت، اعلام می‌کند که به‌دلیل وضعیت سلامتی یک مرخصی دیگر می‌گیرد، اگرچه می‌افزاید «به‌عنوان مدیرعامل ادامه خواهم داد و در تصمیم‌گیری‌های عمده راهبردی برای شرکت نقش خواهم داشت.» در این مدت نیز تیم کوک سکان مدیریت شرکت را در دست گرفت. همچنان نامشخص ماند که دلیل این غیبت جابز پیوند کبد بوده یا سرطال پانکراسی که پیش‌تر از سر گذراند. او با این جمله یادداشت خود را به پایان می‌رساند: «به اندازه‌ای به اپل عشق می‌ورزم که امید دارم هر چه زودتر بتوانم باز گردم.» در بیست‌و چهارم آگوست، جابز به طور رسمی از مدیرعاملی شرکت اپل کناره می‌گیرد و ریاست هیئت مدیره را به‌عهده می‌گیرد. او در نامه‌ای به کارمندان سابقش چنین می‌نویسد: «باور دارم که درخشان‌ترین و خلاقانه‌ترین روزهای اپل پیش روی آن قرار دارند و چشم به آینده دارم تا این موفقیت را به تماشا بنشینم و در سمت جدید به مشارکت در دستیابی به آن بپردازم. من تعدادی از بهترین دوستان زندگی‌ام را در اپل یافته‌ام و از همه شما بابت سال‌های زیادی که توانستم در کنار شما کار کنم، متشکرم.»

نظرات 1 + ارسال نظر
سارا شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:32 ب.ظ http://www.tsm7.mihanblog.com

خیلی قشنگ بود... ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد