آشنایی با استوی وزنیاک، یکی از بنیان‌گذاران شرکت اپل

استیو وزنیاک (به‌طور دقیق‌تر Stephen Gary Wozniak) که در 11 آگوست 1950 در سن‌خوزه کالفرنیا به دنیا آمد، یک مهندس کامپیوتر است که به همراه استیو جابز و رونالد وین شرکت اپل را در سال 1976 تاسیس کردند. وزنیاک و جابز در سال 1970 هنگامی‌که هر دو در یک مکان درگیر یک کار تابستانی بودند و وزنیاک روی پروژه کامپیوتر mainframe  کار می‌کرد، با یکدیگر آشنا شدند.


یک ســــــال بعد، وزنیـــــــــاک در رشـــتهEECS program   م (Electrical Engineering and Computer Science) دانشگاه برکلی کالیفرنیا ثبت‌نام کرد و با همکاری جابز موفق به اختراع دستگاهی با نام جعبه آبی شد. ایده ایجاد جعبه آبی به مقاله‌ای که وزنیاک در مجله Esquire خوانده بود برمی‌گشت. این دستگاه امکان مکالمات راه دور طولانی مدت را با نفوذ به سوییچ‌های مراکز تلفن، به‌صورت رایگان فراهم می‌کرد و او توانست این دستگاه را به همکلاسی‌های خود بفروشد. وزنیاک یک بار با استفاده از همین دستگاه به‌طور رایگان با شخص پاپ در واتیکان تماس گرفت و خود را هنری کیسینجر سیاست‌مدار کهنه‌کار آمریکایی معرفی کرد که به همین دلیل در سال 1975 از دانشگاه اخراج شد.

عد از آن، استیو جابز که ایده تاسیس شرکتی برای فروش کامپیوتری به‌صورت یک تخته مدار چاپی کاملاً مونتاژ شده را در سر داشت،  توانست وزنیاک را برای شرکت در این تلاش قانع کند، با این بهانه که حتی اگر موفق نشوند می‌توانند به فرزندان خود با افتخار بگویند که آن‌ها در گذشته شرکت خودشان را داشته‌اند. آن دو برای تامین هزینه طراحی و ساخت نمونه اولیه، برخی از لوازم خود مانند ماشین فولکس واگن جابز و ماشین‌حساب علمی HP وزنیاک را فروختند، که در نهایت توانستند مبلغ 1300 دلار جمع‌آوری کرده و اولین پیش‌نمونه خود را در اتاق خواب جابز مونتاژ کنند. البته آن‌ها بعداً به گاراژ خانه جابز نقل مکان کردند زیرا دیگر اتاق خواب او جای خالی نداشت.


در سال 1976 وزنیاک و جابز موفق به ساخت اولین نمونه از سری کامپیوترهای اپل، با نام اپل 1 شدند که شباهت زیادی به Altair 8800  یعنی اولین کامپیوتر تجاری شخصی موجود در بازار داشت. پنجاه عدد از سیستم‌های اپل 1 به قیمت 666,66 دلار بدون کیس، صفحه‌کلید، منبع تغذیه و صفحه‌نمایش به پاول ترل فروخته شد و وزنیاک بعدها علت این قیمت‌گذاری را علاقه خود به تکرار ارقام اعلام کرد. بعد از آن، وزنیاک تصمیم گرفت تا کار خود را در شرکت HP رها کرده و مشغول جست‌و‌جو و تحقیق برای توسعه هر چه بیشتر اپل شود.در فوریه 1981، وزنیاک با هواپیمای شخصی کوچک خود سقوط کرد و در این حادثه حافظه‌اش را از دست داد ، او حتی نمی‌دانست که با هواپیما سقوط کرده است. وزنیاک به کمک نامزد خود «کندیس کلارک» که از کارمندان سابق حسابداری شرکت اپل بود به‌تدریج توانست حافظه‌اش را به‌دست آورد اما او نتوانست خیلی زود به اپل برگردد. او پس از ازدواج با کلارک و با نام مستعار راکی کلارک (راکی نام سگ وزنیاک و کلارک فامیلی همسرش ) برای ادامه تحصیل به دانشگاه برکلی بازگشت و در سال 1986 در همان رشته EECS Program  در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شد.


در همین مدت، وزنیاک اپل 2 را طراحی و در سال 1977 به همراه استیو جابز آن را تولید کردند. اپل 2 به اولین کامپیوتر شخصی موفق در  بازار آن زمان تبدیل شد.وزنیاک در سال 1983 تصمیم گرفت به بخش توسعه محصولات اپل برگردد و تنها در نقش یک مهندس کامپیوتر به این شرکت کمک کند. او در سال 1987، یعنی 12 سال بعد از تاسیس شرکت اپل به کار تمام وقت خود در آنجا پایان داد اما هنوز کارمند شرکت اپل و یکی از سهام‌دارن آن است.او درباره نام‌گذاری اپل می‌گوید : «شما مجبور نبودید تا یک دلیل خاص واقعی برای انتخاب اسم یک شرکت دو نفره کوچک داشته باشید، در چنین شرایطی شما به راحتی می‌توانید هر اسمی را که می‌خواهید انتخاب کنید».


وزنیاک در سال 1985 مدال ملی فناوری را دریافت کرد. همچنین در سال 1989، وی به درجه دکترای مهندسی از دانشگاه کلورادو دست یافت. وزنیاک بعدها بودجه‌ای را برای ایجاد «آزمایشگاه Woz» در همین دانشگاه اهدا و در ماه می سال 2011، دکترای افتخاری رشته مهندسی را از دانشگاه ایالتی میشیگان دریافت کرد. وزنیاک به یاد دارد که پدرش همیشه به او می‌گفت:« شما جوان‌ها توانایی ایجاد تغییر و تحولات جدی را در دنیا دارید و می‌توانید چیزهای جدید بسیاری را ایجاد کنید». او بعد از بالا رفتن سنش ترجیح داد بیشتر به فعالیت‌های انسان‌دوستانه و آموزش در حوزه فناوری اطلاعات بپردازد و به چندین مدرسه در زمینه تدریس و اهدای تجهیزات مدرن تکنولوژیکی کمک‌های فراوانی کرده است.استیو وزنیاک با نام مستعار Woz (سرنام Wheels Of Zeus)، کتابی با نام iWoz را درباره زندگی خود منتشر کرده است. او یکی از دلایل اصلی این کار را برطرف کردن تصورات غلط موجود درباره او و رابطه‌اش با استیو جابز و احساسش نسبت به اپل اعلام کرده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 01:43 ق.ظ

ممنون از مقاله خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد