اولین لامپ بدون سیم روشن شد!

شما هم از دست شارژرهای مختلف دستگاه‌هایتان و سیم‌های دست و پاگیر آنها به تنگ آمده‌اید یک خبر خوب برای شما داریم.

متخصصان دانشگاه MIT که حدود یکسال است روی انتقال نیروی الکتریسیته به صورت بی‌سیم کار می‌کنند به نتایج درخشانی دست پیدا کرده‌اند.

این متخصصان توانسته‌اند در آخرین آزمایش خود یک لامپ 60 وات را از فاصله دو متری بدون اتصال فیزیکی به منبع برق روشن کنند.

با چنین پیشرفتی متخصصان پیش‌بینی می‌کنند در آینده نزدیک دستگاه‌های موبایل، پخش موسیقی، دوربین و ده‌ها وسیله دیجیتالی دیگر که شارژ آنان بزرگ‌ترین مشکل استفاده از آنها است، به راحتی و بدون اتصال به سیم شارژ شوند.

به این ترتیب انتظار می‌رود که در آینده وقتی وارد خانه، محل کار یا خودروی خود می‌شوید، عملا تمامی وسایل دیجیتالی و شارژی شما به طور خودکار شارژ شوند.
لامپ بدون سیم اختراع شد

تیمی متشکل از دپارتمان فیزیک، دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر، انستیتو نانوتکنولوژی و برخی مهندسان و دانشمندان دیگر دانشگاه MIT در این ابداع با هم همکاری داشته‌اند. این گروه نام ابداع خود را WiTricity مخفف شده وایرلس و الکتریسیته گذاشته‌اند.

ایده این طرح توسط یکی از مهندسان این طرح به نام Soljacic شکل گرفت. وی می‌گوید یک شب که صدای هشدار زنگ تلفن‌همراه را شنیدم و به دستگاه شارژر هم دسترسی نداشتم به این فکر کردم ای کاش راهی بود تا بتوان موبایلم را بدون ارتباط سیمی شارژ کنم.

متخصصان این طرح راه‌های مختلفی را برای انتقال الکتریسیته بدون اتصال فیزیکی آزموده‌اند این گروه روش پرتوافشانی الکترومغناطیس را به عنوان روش اصلی مد نظر قرار دادند که چیزی شبیه انتشار امواج رادیویی است.

با این حال این روش هر چند برای انتشار اطلاعات و دیتا مناسب است، اما برای انتشار الکترومغناطیس دشواری‌های فراوانی به همراه داشت.

متخصصان MIT می‌گویند که با استفاده از قوانین فیزیک به چنین نوآوری دست پیدا کرده‌اند. این موضوع خصوصا از آن جهت جالب است که بسیاری می‌پنداشتند قوانین فیزیک قدیمی شده و برای نوآوری‌های جدید به کار نمی‌آید.



منبع: http://www.clever.blogsky.com/?PostID=359
نظرات 1 + ارسال نظر
علی شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 07:40 ق.ظ http://www.alisalar.blogsky.com

سلام :
مطلب جالبی بود -ممنون که به من سر زدی شماهم در لینک های من اضافه شدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد