وب سایت معتبر Interbrand در اواخر ماه اکتبر هر سال به بررسی برندهای بزرگ و شناخته شده جهان پرداخته و در نهایت صد برند برتر جهان را انتخاب و معرفی میکند. در این بررسی بیش از هر چیز به سرمایهگذاریهای آینده و روند مدیریتی هر برند به عنوان داشتههای تجاری آن پرداخته میشود.
در واقع روشهای سودآور، استراتژیهای سازمانی و تمام آنچه موفقیت مالی و تجاری یک برند را تضمین میکنند، مورد توجه کارشناسان قرار میگیرد.
به طور کلی اما در بررسی برترین برندهای جهان، این شرکتها از نظر عوامل مختلف اقتصادی و مدیریتی مقایسه میشوند. عوامل اقتصادی موثر در روند موفقیت یک شرکت و برند مربوط به سه بخش عملکرد مالی و تجاری برای جذب سرمایهگذاریها، نقش یک برند در تصمیمگیری خریداران برای خرید یک محصول و بالاخره دوام یک برند در حفظ عوامل تضمین کننده درآمدهای آینده آن میشوند. در نهایت اما ارزش هر برند میتواند نتیجه بررسیهای عملکرد مالی و اقتصادی آن باشد.
در حقیقت بررسی تمام این عوامل میتواند فهرستی از برندهای شناخته شده جهان را پیش روی کارشناسان بگذارد که از میان آنها هر سال تنها 100 برند به عنوان برترین برندها انتخاب و معرفی میشوند. نکته جالب اما این است که یک چهارم این تعداد از برندهای برتر، در اختیار بزرگترین شرکتهای تکنولوژی جهان است که بیشترین تاثیر را در زندگی افراد مختلف جهان داشتهاند. این 25 برند برتر تکنولوژی صرفنظر از جایگاهشان در این فهرست صد تایی نماینده صنعتی هستند که به نوآوری و خلاقیتش شهرت دارد.
سبزترینها
وبسایت Interbrand همچنین در سالهای اخیر هر سال همزمان با انتخاب و معرفی برترین برندهای جهان، سبزترین برندهای جهان را هم معرفی میکند. در واقع با گسترش هر روزه آلودگیهای محیط زیست در کشورهای مختلف جهان همراه با صنعتیتر شدن آنها، نقش شرکتهای صنعتی در آلودگی محیط زیست پررنگتر شده است. درست به همین دلیل هم هست که در بررسی برترین برندهای جهان، بخشی هم به بررسی برترین برندهای جهان از نظر سازگاری با محیط زیست اختصاص پیدا کرده است.
این اطلاعات از بیش از سه هزار شرکت بزرگ و شناخته شده جهان جمعآوری شده و بعد از مقایسه آنها با هم، 50 برند برتر جهان از نظر سازگاری با محیط زیست انتخاب و معرفی شدهاند.
نویسنده: ندا لهردی
منبع: دنیای اقتصاد