مسئول طرح فنآوری اطلاعات معاونت سینمایی تشریح کرد:
جزئیات 4 طرح فناوری مجازی در سینمای کشور
خبرگزاری فارس: مسئول طرح فنآوری اطلاعات (تکفا) معاونت سینمایی ارشاد با تشریح جزئیات طرحهای اجرا شده در این معاونت از ساماندهی تبلیغات اینترنتی سینمایی خبر داد.
«مهدی بهفر» در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس، جزییات چهار طرح را که امسال در عرصه فنآوری مجازی در سینمای کشور رخ داده است، تشریح کرد:
* استقبال بالای جهانی از پخش اینترنتی مراسم مختلف جشنواره
بهفر در مورد پخش زنده مراسمهای جشنواره بیست و ششم فجر از اینترنت گفت: با توجه به اینکه هر سال عده زیادی برای دیدن مراسمهای جشنواره مشکل داشتند و برنامهها پخش زنده نداشت، در فاصله 6 ماه مانده به جشنواره تصمیم گرفتیم برای اولین بار در کشور پخش زنده را در اینترنت تجربه کنیم. البته به علت آماده نبودن زیرساختهای اینترنتی در کشور، این تجربه مشکلاتی داشت، ضمن اینکه مخاطبان همزمان این برنامه زیاد بود و این مساله، خود ایجاد مشکل میکرد.
وی افزود: اولین تصمیم ما این بود که امکاناتی را برای استفاده بیست هزار نفر کاربر از برنامهها، به وجود بیاوریم. در این راستا از کاربران علاقهمند ثبت نام شد و 9700 نفر عضو شدند.البته سایت برای مخاطبان مختلف امکانات مختلفی را در نظر گرفت. مخاطبانی که از اینترنتهای خانگی (Dial-up) استفاده میکردند، امکان شنیدن صدای مراسمها را داشتند و برای افرادی با اینترنت باند پهن در سرعتهای 64،128 و 256kb سه سطح کیفیت قرار دادیم که نه هزار نفر با این امکانات مراسم افتتاحیه را به صورت زنده مشاهده کردند.
بهفر در مورد درصد مخاطبان افتتاحیه جشنواره گفت: 89 درصد از آمریکا، 18 درصد از ایران ، 16 درصد ازاروپا و یک درصد از امارات متحده عربی بینندگان افتتاحیه جشنواره فجربودند و این تعداد مخاطب ما را شگفت زده کرد. از لحظاتی پس از مراسم پخش مجدد آن را در سایت گذاشتیم که این پخش مجدد چهار هزار نفر بیننده داشت. مراسم نیز پس از آن به صورت کلیپهای مجزا با قابلیت بارگذاری روی سایت قرار گرفت که از آن بخش هم استقبال خوبی شد.
وی در مورد اختتامیه بخش بینالمللی جشنواره فیلم فجر گفت: در اختتامیه بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر3500 نفر این برنامه را به صورت زنده دیدند که 63 درصد از آمریکا، 14 درصد از ایران و 24 درصد از اروپا بینندگان این برنامه بودند. ضمن این که این برنامه با ترجمه همزمان با دو زبان انگلیسی و فارسی قابل دریافت بود.
در بخش اختتامیه بخش ملی جشنواره نیز شانزده هزار و هفتاد نفر این برنامه را دیدند. 20 درصد از آمریکا، 63 درصد از ایران، 7 درصد از اروپا و 5 درصد از امارات متحده عربی مخاطبان این برنامه بودند که بعد از برنامه 5 هزار نفر پخش مجدد آن را دیدند و کلیپهای آن را بارگذاری کردند. البته بدون پخش مجدد و دانلود کلیپ برای اعضای سایت امکانپذیر است و کاربران مهمان تنها میتوانند پخشهای زنده را مشاهده کنند.
وی گفت: پخش مراسم تجلی اراده ملی هم از طریق سایت انجام شد که دو هزار نفر آن را دیدند.
بهفر گفت: این اولین تجربه پخش زنده برنامههای جشنواره فیلم فجر روی اینترنت بود که استقبال زیادی ازآن شد.
وی متذکر شد: از سال آینده هم قرار است پلاتویی در سینمای مطبوعات داشته باشیم و گزارشها، نشستهای خبری و اتفاقات سینمای مطبوعات به صورت مستقیم در سایت به صورت زنده پخش شوند.
* فعالیت سامانه پیام کوتاه ادامه مییابد
بهفر در بخش دیگری از گفتوگو با فارس اظهار داشت: سامانه پیام کوتاه 200007 نیز سامانهای است که در جشنواره بیست و ششم فیلم فجر راه اندازی شد. البته این شماره تنها منحصر به ایام جشنواره فجر نیست و قرار است از این به بعد بخشی از اطلاعرسانیهای سینمای ایران از طریق این سامانه ارسال پیام صورت بگیرد.
وی افزود: در ایام جشنواره مردم با درج نام سینما و تاریخ میتوانستند جدول پخش فیلمهای روز را گرفت که 123 هزار پیام کوتاه در پاسخ به درخواست مخاطبان در طول جشنواره ارسال شد. در حال حاضر با فرستادن نام سینما به این شماره میتوان نام فیلمها و سانسهای نمایش فیلم را دریافت کرد. این سامانه قابلیت دریافت پیام به دو زبان انگلیسی و فارسی را دارد و به جز نام سینما، با نام فیلم نیز قابلیت کار را دارد و با فرستادن نام فیلم میتوان نام سینما، شماره تلفن و سانس نمایش فیلم را دریافت کرد.
بهفر ادامه داد: این امکانی است که تمام مخاطبان میتوانند در طول سال از آن استفاده کنند و با فرستادن یک پیامک خالی نیز، طرز استفاده از این سامانه را دریافت میکنند. با فرستادن کلمه فیلم نیز، مشترکان میتوانند از تمام فیلمهای در حال اکران مطلع شوند. این یک ضرورت اطلاعرسانی در سینمای ایران بود که کار تماشای فیلم را برای مردم بسیار راحت میکند.
وی گفت: این سامانه با دو کد a و b عضو میپذیرد و در جشنواره بیست وششم فیلم فجر لحظه به لحظه وقایع به صورت پیامک ارسال میشد و چهل و پنج هزار پیامک به مشترکان رسید. a اخبار اکران را به صورت کامل ارسال میکند و سرویس b نیز اخبار و اطلاعات سینمایی را میفرستد.
* نسخه کامل نرمافزار سیمرغ در نوروز 87 عرضه خواهد شد
مشاور معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول طرح فنآوری اطلاعات(تکفا)در بخش دیگری از گفتوگو با فارس اظهار داشت: نرمافزار سیمرغ نیز برای اطلاعرسانی از طریق تلفنهای همراه ساخته شده است. در فهرست این نرمافزار نام تمام سینماها به صورت الفبایی موجود است و امکانات جانبی زیادی نیز در آن وجود دارد.
وی گفت: همچنین امکان تماس با سینما، نقشه سینما و موقعیت آن در تهران و اطلاع رسانی در مورد فیلمهای سینماها در این نرمافزار موجود است و لیست فیلمهای قابل پخش نیز به تفکیک سینماها در بخش دیگری از نرمافزار قابل دسترسی است.
وی ادامه داد: نسخه آزمایشی این نسخه در ایام جشنواره فجر عرضه شد و نسخه کامل آن در ایام نوروز 87 عرضه خواهد شد که قابلیت به روزرسانی از طریقه پیامک و ارسال نظر خواهی را دارد. طراحی و ساخت این نرمافزار نیز در ایران انجام شده و با توجه به نیازهای سینمای ایران کار میکند.
* سایت ایران فستیوال، مرجعی برای همه جشنوارهها خواهد شد
مهدی بهفر به فارس گفت: سایت ایران فستیوال، سایت دفتر جشنوارهها و مجامع سینمایی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی است. این سایت سال 82 راه اندازی شد ولی بخشهای آن به روز و کامل نبود. امسال با طراحی مجدد، این سایت تبدیل به مرجع جشنوارههای فیلم و عکس ایران شد و اخبار تمام جشنوارهها در این سایت به صورت لحظه به لحظه در این سایت منعکس میشود.
وی افزود: این سایت، سایت مرجعی برای جشنوارهها و اتفاقات جشنوارهای خواهد بود و تمام وقایع مربوط به هر جشنواره در آن منعکس خواهد شد.
* تبلیغات اینترنتی سینمایی ساماندهی میشود
مسئول طرح فنآوری اطلاعات(تکفا) همچنین گفت: یکی از اتفاقاتی که ما پیگیری میکنیم، بحث تبلیغات اینترنتی برای کمک به اقتصاد سینمای کشور است. تبلیغات هزینه بالایی برای تهیه کننده دارد که برای تلویزیون و بیلبورد و امثال آن باید پرداخت کنند، اما قشر عظیمی از مخاطبان، مخصوصا مخاطبان جوان با اینترنت سر و کار دارند که بستر تبلیغات خوبی برای سینما هستند و از وبلاگها تا سایتهای رسمی را رصد میکنند.
وی گفت: در حال بررسی طرحی هستیم که از سایتهای رسمی تا سایتهای عامه پسند را در برمیگیرد و درصددیم تا این طرح، همه نوع اطلاعرسانی ( اعم از آلبوم عکس، زمان نمایش، سینماها و ...) را برای فیلمهای سینمایی با هزینه مناسب انجام دهد و هر کس اطلاعاتی در مورد فیلمهای در حال اکران میخواهد به آن مراجعه کند و در موتورهای جستجو نیز قابل بررسی باشد.
بهفر در پایان گفت: هدف ما از این کار، ارتباط با مخاطب است تا رابطهای دو طرفه انجام بگیرد و تبلیغات به صورت بی هدف انجام نشود. نظردهی مخاطبان به این سایت باعث ارتباط دو طرفه میشود و میتوان با توجه به ذائقه مخاطبان، فیلمهایی را که برای دیدن به آنها پیشنهاد کرد.