فناوری نانو، امیدی تازه در امنیت اطلاعات

تاریخ فناوری اطلاعات، با وجود قدمت نه چندان طولانی خود، شاهد پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای بوده که روش‌های ذخیره، پردازش و تبادل اطلاعات را بارها و بارها دگرگون کرده‌اند.
اما به نظر می‌رسد، مسیری که پیشرفت‌های فناوری اطلاعات، برای تولید سیستم‌ها و دستگاه‌های جدید و در نتیجه نرم‌افزارهای متناسب با آنها طی می‌کند، اکنون با وجود سایر دستاوردهای تکنولوژیک مانند فناوری نانو، روندی صحیح و منطقی نباشد.
به مرور، ظرفیت و سرعت رایانه‌ها، رو به افزایش گذاشت و اولین کامپیوتر خانگی (IBM ۵۱۵۰) قادر به ذخیره کردن ۱۶۳۸۴ رقم در حافظه ترانزیستوری خود شده بود. پیشرفت‌های بیشتر، ریزپردازنده‌های سریع‌تر و ابزار مطمئن‌تری را برای پردازش و ذخیره اطلاعات، به کاربران رایانه معرفی کرد. در سال ۱۹۸۱و با معرفی IBM ۵۱۵۰، چه کسی گمان می‌کرد که بشر، شاهد تحولی چنین عظیم در فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد: سیستم‌هایی با پردازنده‌های فوق پیشرفته، دارای سرعت بسیار بیشتر و هزینه بسیار کمتر.
تاریخ فناوری اطلاعات، با وجود قدمت نه چندان طولانی خود، شاهد پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای بوده که روش‌های ذخیره، پردازش و تبادل اطلاعات را بارها و بارها دگرگون کرده‌اند.اما به نظر می‌رسد، مسیری که پیشرفت‌های فناوری اطلاعات، برای تولید سیستم‌ها و دستگاه‌های جدید و در نتیجه نرم‌افزارهای متناسب با آنها طی می‌کند، اکنون با وجود سایر دستاوردهای تکنولوژیک مانند فناوری نانو، روندی صحیح و منطقی نباشد.
به مرور، ظرفیت و سرعت رایانه‌ها، رو به افزایش گذاشت و اولین کامپیوتر خانگی (IBM ۵۱۵۰) قادر به ذخیره کردن ۱۶۳۸۴ رقم در حافظه ترانزیستوری خود شده بود. پیشرفت‌های بیشتر، ریزپردازنده‌های سریع‌تر و ابزار مطمئن‌تری را برای پردازش و ذخیره اطلاعات، به کاربران رایانه معرفی کرد. در سال ۱۹۸۱و با معرفی IBM ۵۱۵۰، چه کسی گمان می‌کرد که بشر، شاهد تحولی چنین عظیم در فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد: سیستم‌هایی با پردازنده‌های فوق پیشرفته، دارای سرعت بسیار بیشتر و هزینه بسیار کمتر.
● حجم و پیچیدگی زیاد نرم افزارها
اما به‌راستی دستاورد این همه پیشرفت و فناوری برای بشر چه بوده است؟ سیستم‌های رایانه‌ای و کاربرد آنها با ظهور فناوری‌های جدید و به نسبت پیشرفتی که این فناوری‌ها داشته‌اند، آنقدر که جذاب، زیبا و پر زرق و برق شده‌اند، مؤثر و مفید واقع نشده‌اند.
به جرات می‌توان گفت که اکثر کاربران فعال رایانه قادر به استفاده از ۸۰ درصد قابلیت‌های برنامه Word نیستند! اکنون برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، بسیار پیچیده‌تر و پرحجم‌تر نوشته می‌شوند، در بیشتر اوقات تنها به این دلیل که سیستم‌های سخت‌افزاری مورد استفاده آنها، دارای ظرفیت و منابع کافی برای پردازش این نرم‌افزارها هستند.
پیشرفت فناوری در طراحی و ساخت سیستم‌ها و سخت‌افزارهای مدرن، سطح استفاده از منابع و ظرفیت آنها را نیز به طرز چشمگیری افزایش داده است. حافظه، دیسک‌های سخت، پردازشگر، کارت‌های گرافیک و سایر سیستم‌های سخت‌افزاری تنها به اقتضای پیشرفت علم و فناوری، ارتقا یافته و برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای نیز به تبع آنها و به صورت کاملاً غیر ضروری، پیچیده، سنگین و حجیم شده‌اند.
در این شرایط، بسیاری از سیستم‌های قدیمی‌و نیز تجهیزات سخت‌افزاری مربوط به آنها، ناگهان به ابزاری بی‌مصرف و بیهوده تبدیل شده و موجب ایجاد خسارت‌های سنگینی گردیدند. باید پرسید که دستاورد این همه پیشرفت چه خواهد بود و عاقبت کار به کجا خواهد انجامید؟
● راهکار
در دنیایIT همه چیز دیوانه‌وار در حال پیشرفت است. استفاده از فناوری نانو اما، در این یورش بیرحمانه انسان به منابع و ظرفیت‌های مهم طبیعت، می‌تواند گره‌گشا و نجات‌بخش باشد. این نوع فناوری با استفاده اندک از انرژی و منابع آن، اثرات و کاربردهای بسیار مفید و مؤثرتری در زندگی بشر خواهد داشت.
دنیای فناوری اطلاعات و جنبه‌های مختلف آن نیز بی شک از تأثیرات مثبت نانوتکنولوژی بی بهره نخواهد ماند. هم اکنون از این فناوری می‌توان برای کاربردهای بسیار ساده اما در عین حال سریع، دقیق و مؤثر استفاده کرد.
NanoScan، فناوری جدیدی است که با توجهی خاص به نانوتکنولوژی پا به دنیای IT و امنیت آن نهاده و قادر است صدها و هزاران کد مخرب فعال در سیستم‌های رایانه‌ای را بدون اشغال بخش زیادی از حافظه و ظرفیت سیستم ردیابی و کشف کند.
با ظهور این فناوری، دنیای امنیت IT، ناچار است که دیر یا زود استفاده از روش‌های سنتی و نرم‌افزارهای پیچیده و حجیم را فراموش کرده و روند ایجاد پیچیدگی‌های غیرضروری و فربه کردن نرم‌افزارهای امنیتی را متوقف سازد.


نویسنده : اسماعیل ذبیحی 
روزنامه همشهری

نظرات 2 + ارسال نظر
پارس درگاه چهارشنبه 25 دی‌ماه سال 1387 ساعت 01:45 ب.ظ http://www.irpds.com

مدیر محترم وبلاگ

با سلام،

احتراماً با توجه به اینکه وبلاگ شما بر اساس کیفیت و تعداد مطالب تخصصی، جزو پایگاه های برتر اطلاع رسانی حوزه فناوری اطلاعات ارزیابی شده، نامه ای برای توضیح نحوه همکاری بیشتر با شما تهیه شده است با توجه به اینکه در وبلاگ ایمیل مشخصی برای ارتباط با شما وجود نداشت، می توانید متن نامه ها را در آدرس های:

1) http://parsdargah.team.googlepages.com/fanavari-gozaresh-1387-10-8.gif

2) http://parsdargah.team.googlepages.com/moaref-site-1387-8-27.jpg

3) http://parsdargah.team.googlepages.com/moarefi-baner-1387-8-27.gif

مشاهده نمایید.

با احترام

مصطفی ثابتی پنج‌شنبه 26 دی‌ماه سال 1387 ساعت 10:34 ق.ظ http://www.ictran.blogfa.com

با سلام و تشکر از وبلاگ خوبتون.
در صورت تمایل به وبلاگ من به نشانی :
www.ictran.blogfa.com
سری بزنید و نظر بدید.
در صورت تبادل لینک خوشحال میشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد