ساخت نانو ترانزیستورِ توسط محققان سوئدی

جام جم آنلاین: به تازگی محققان سوئدی ترانزیستور جدیدی ساخته‌اند که بازده آن نسبت به ترانزیستورهای کنونی، 50 برابر بیشتر است.
به گزارش ایرنا، این ترانزیستور ، نخستین ترانزیستوری است که با استفاده از فناوری نانو ساخته شده است و به ساخت و راه‌اندازی ارتباطاتِ بی‌سیمِ خانگی کمک خواهد کرد.

"لارز-اریک ورنرسان"، پروفسور فیزیک از دانشگاه لاندِ (Lund University) سوئد، در این مورد گفت: این ترانزیستور می‌تواند مصرف انرژی در گوشی‌های تلفنِ همراه و رایانه‌ها را کاهش دهد.همچنین این ابزار می‌تواند به مخابره‌ اطلاعات در بسامدهایی که برای فناوری‌های کنونی بسیار بالا هستند، کمک کند.

پیش از این، محققان معتقد بودند که نمی‌توان بدون ایجاد گرمای اضافی و نامطلوبِ ناشی از حرکت الکترون‌ها، ترانزیستورها را از اندازه‌ کنونی کوچکتر کرد.

ورنرسان در این مورد گفت: دل ما از" آرسنیدِ ایندیوم " ساخته شده است و در این محیط، الکترون‌ها بسیار آسانتر از محیط "سیلیکونی " ترانزیستورهای معمولی حرکت می‌کنند.

وی افزود که البته بدون بهره‌گیری از فناوری نانو، ساخت چنین ترانزیستورهایی دشوار است.

ورنرسان در مورد نحوه بکارگیری از فناوری نانو گفت : این ترانزیستورها به جای "حکاکی" به صورت خود سازمان یافته و بر اساس یک اصل پایین-بالا ساخته می‌شوند.

وی و همکارانش امیدوارند که بتوانند به این شکل، ترانزیستورهایی با بسامد کاری 60 گیگا هرتز تولید کنند (بسامد کاری لوازم الکتریکی کنونی 3 تا 10 گیگاهرتز است).

وی گفت:با این بسامد می‌توان به ایجاد ارتباطات بی‌سیم در منزل، مثلاً دانلود فیلم یا برقراری ارتباط بین تلویزیون و پروژکتور امیدوار شد. ما مطمئن هستیم که این لوازم در آینده، هرچه بیشتر یکپارچه خواهند شد.

نتایج بررسی و تحقیقات ورنرسان و همکارانش در شماره اخیر نشریه "گزارش های ابزار الکترونیکی" (Electron Device Letters) به چاپ رسیده است
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد