استاد ایرانی دانشگاه واشنگتن ابررایانه‌ای استثنایی طراحی کرد

دکتر بهروز شیرازی، استاد و پژوهشگر ایرانی دانشگاه واشنگتن با همکاری دستیارانش موفق به طراحی ابررایانه XMT برای شرکت CRAY شد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایسنا، این ابررایانه منحصر به فرد در تحقیقات و برنامه‌هایی محاسبه‌یی که مستلزم پردازش انبوهی گسترده از داده‌ها و اطلاعات است، استفاده خواهد شد.

دکتر شیرازی، رییس دانشکده مهندسی برق و علوم رایانه‌ دانشگاه واشنگتن در این باره گفت: این سیستم همچنین برای محققان در دانشگاه واشنگتن در دسترس خواهد بود و فرصت‌ها را برای همکاری‌های علمی و اکتشافی افزایش خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: این سیستم اساسا یک معماری رایانه‌ای جدید برای حل مشکلات چالشی بزرگ ارائه می‌کند.

شیرازی تاکید کرد: ابررایانه XMT شرکت جهانی CRAY یک کاتالیزور برای تقویت و گسترش همکاری بین محققان این شرکت، آزمایشگاه ملی نورث وست پاسیفیک و نیز محققان دانشگاه واشنگتن خواهد بود.

این سیستم قرار است در سال 2008 تا سطح یک سیستم تولیدی ارتقاء پیدا کند.

شرکت ساخت ابررایانه‌های CRAY نیز در این رابطه اعلام کرد که XMT دارای یک معماری چند رشته‌یی گسترده و منحصر به فرد و حافظه بزرگ جهانی است و برای کاربردهایی طراحی شده که مستلزم دسترسی به ترابیت‌هایی از داده‌های چیده شده در یک الگوی غیرقابل پیش‌بینی مانند کشف، هوش تجاری و تحلیل‌های انرژی است.

گفتنی است، دکتر شیرازی و همکارانش همچنین از سال گذشته با دریافت اعتباری پژوهشی بالغ بر 6/1 میلیون دلار از سازمان فضایی ناسا، تحقیقات گسترده‌ای را در خصوص طراحی و ساخت حسگرهای جدید با قابلیت بهره‌گیری در نقاطی همچون آتش‌فشان‌ها و همچنین سطح سیاره مریخ آغاز کرده‌اند.

به گفته آن‌ها یکی از اهداف مهم این پروژه طراحی الگوریتمی است تا میزان مصرف انرژی به حداقل برسد.

از نکات مهم دیگر پروژه این است که قرار است تا از این حسگرهای ویژه طی یک هماهنگی جهانی با سیستم موقعیت یاب جهانی موسوم به (GPS) جهت دریافت اطلاعات دقیق رفتارهای غیر عادی در محیط‌های همچون آتش‌فشانها استفاده شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد