WiMAXدر برابر 3G

صدای پای تکنولوژی..
به موازات پیشرفت در فناوری های مرتبط با تلفن همراه، بخش ارتباطات بی سیم باند وسیع نیز پس از عرضه موفقیت‌آمیز نسخه تجاری استاندارد IEEE 802.11یعنی Wi-Fi،نسخه تجاری استاندارد IEEE 802.16 یعنی WiMax را به دنیای ارتباطات معرفی کرد.این فناوری در حال باز‌کردن جای پای خود در بازار است بویژه آنکه استاندارد 802.16-2004 که از WiMax با دسترسی ثابت پشتیبانی می‌کند، موفقیت‌هایی در عرصة فناوری‌های دسترسی باند وسیع داشته است.

اما قصه Wimax در نسخه ثابت آن خلاصه نمی شود،بلکه استاندارد e 802.16 که از WiMax با دسترسی متحرک پشتیبانی می‌کند (WiMax سیار) از قالب یک تکنولوژی دسترسی باند وسیع فراتر رفته و خود را به عنوان رقیب شبکه‌های نسل سوم معرفی کرده است.در واقع به علت عملکرد و قابلیت‌های Wimax ، چندی است که ادعای تهدید 3 Gو سرویس‌های نسل سوم ارتباطات سیار به‌وسیلة این فناوری از سوی برخی صاحبنظران و تحلیلگران مطرح می گردد.ادعایی که توجه بسیاری از کارشناسان و شرکت های مخابراتی را به خود جلب کرده و سبب تردیدهایی در تصمیم برخی از شرکتهای مخابراتی مبنی بر سرمایه گذاری بر روی شبکه های نسل سوم شده است.

این رقابت از کجا آغاز شد؟
پس از عرضه Wimax ثابت، و با معرفی WiMax سیار و وعده قابلیت های فراوان آن، دیری نگذشت که WiMax به دغدغه بسیاری از شرکت‌های مخابراتی تبدیل شد. در واقع شرکت‌های سرویس‌دهندة باند وسیع و فراهم‌کنندگان دسترسی سیمی و بی‌سیم ثابت در تلاش‌اند تا با معرفی قابلیت‌های WiMax از یک سو سهمی از بازار باند وسیع به‌دست آورده و از سویی دیگر با زمینه سازی برای ورود WiMax سیار تا سهمی از بازار چند صد میلیارد دلاری تلفن همراه را نیز به خود اختصاص دهند. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های فراهم‌کنندة دسترسی سیار که WiMax (مخصوصاً سیار آن را ) به‌عنوان تهدیدی جدی برای بازار خود می‌بیند، یا برای به دست آوردن و وارد کردن خود به‌عنوان صاحب سهم در این عرصه تلاش می‌کنند و یا اینکه حتی در مواردی سعی در سنگ‌اندازی در این حوزه دارند.

آمار چه می گویند..
در باب مقایسه WiMax و3G مقالات زیادی نوشته شده است که در آنها مواردی چون باند فرکانسی،در دسترس بودن و هزینه حق مجوز،نرخ انتقال دیتا،گستره ای که هر سلول می تواند پوشش دهد،تولید تجهیزات و هندست ها،سرمایه گذاری های لازم و.. برای هر یک مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. اگر بخواهیم به طور خلاصه این موارد را مورد بررسی قرار دهیم نکات زیر در این باب قابل تامل است:

• هزینه اخذ مجوز: در این زمینه برتری مطلق با WiMax سیار است. حق لیسانس 3G در دنیا صدها برابر WiMax است بطوری که در مناطقی این اختلاف به بیش از 1000 برابر هم می رسد

• نرخ انتقال داده: به نظر می رسدWiMax سیار بتواند نرخ انتقال داده ای بیش از 3G را در اختیار کاربران بگذارد.به عنوان نمونه در یک کانال 5MHz برای WiMaxنرخ داده 16.8Mbps در برابر 10Mbps شبکه های نسل سوم اعلام شده است.

• هزینه‌های سرمایه‌گذاری(CAPEX) : در این بخش میان تحلیل گران،موافقان و مخالفان WiMax اختلافاتی وجود دارد.شاید در این میان تحلیل موسسات بی طرف مطالعاتی به واقع نزدیک تر باشد.بنا به تحلیلی که اخیراً از سوی موسسه Pyramid انتشار یافته خاطر نشان شده است که اگر چه هزینه ایستگاههای پایه (BS) در WiMax ارزانتر از 3G است اما به دلیل عملکردن در فرکانس بالاتر و بیشتر بودن اتلاف در این فرکانسها برای رسیدن به نرخ دیتایی معین در گستره ای معین به تعداد بیشتری BS نیاز است.

• هزینه های عملیاتی(OPEX): از این نظر بنا به آمار موسسه Pyramid برتری از آن WiMax سیار است.WiMaxسیار به دلیل برخورداری از ساختاری تماماً IP هزینه های عملیاتی آن تا 30 درصد کمتر است.

• مزیت تولید انبوه تجهیزات: تاکنون شرکتهای بسیاری به تولید تجهیزات 3G اقدام کرده اند که این مساله موجب کاهش قیمت آنها نسبت به سالهای پیشین شده است .در حالیکه تولید تجهیزات WiMax سیار علی رغم داشتن استاندارد واحد-که یک مزیت برای آن به شمار می آید-هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده و قیمت های آن طبعاً بالاست.

• در دسترس بودن پایانه مناسب و هندست: تولید گوشی‌‌های سازگار با شبکه‌های نسل سوم علاوه بر تنوع باعث کاهش قیمت این ادوات نیز شده است،که برای کاربران نهایی مساله بسیار مهمی است.این در حالی است که در این بخش WiMax سیار راهی طولانی برای رسیدن به جایگاه فعلی 3G دارد.

و اما تحریم…
WiMax نیز هرچند یک فناوری بین المللی به شمار می رود اما بیشتر از فناوری های تلفن همراه و حتی 3G به کشورهایی چون آمریکا وابسته است.حتی تعدادی از شرکتهای سازنده تجهیزات چون Alvarion-علی رغم ظاهر چند ملیتی خود- اسرائیلی اند.تاثیر مساله تحریم از هم اکنون که کشور ما در فاز تصمیم گیری و مطالعه بر روی این فناوری است کاملاً برای ما ـ که بیش از یک سال است در این حوزه به بررسی و مطالعه پرداخته ایم ـ محسوس بوده است و قطعاً در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

تعامل بهتر از تقابل!!
به دلیل بکارگیری بسیاری از تکنیک های پیشرفته مخابراتی،اصلاً دور از انتظار نیست که WiMax بخشی از شبکه‌های سلولی نسل بعد شود.بنابراین WiMax – اگر ادعا نکنیم به طور کامل – حداقل می تواند به عنوان بخشی از شبکه‌های سلولی نسل 5/3 یا 4 بکار گرفته شود.
از سوی دیگر، این امکان وجود دارد که نقاط دسترسی WiMax به شبکه هستة 3G متصل شود و به این ترتیب WiMax به‌عنوان شبکه دسترسی اضافی برای 3G عمل کند.پس به نظر می رسد فرضیه تعامل شبکه های WiMax با شبکه های نسل سوم ارتباطات سیار بیشتر از فرضیه تقابل این شبکه ها با هم امکان وقوع داشته باشد.

کاربران، برنده نهایی..
یک نکته کلیدی وجود دارد که شاید تاکنون به آن توجه چندانی نشده باشد و آن اینکه هر چه رقابت بین WiMax و سیار داغتر شود موجب تلاش متولیان و فعالان هر دو فناوری برای ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت محصولات و سرویس هایشان خواهد شد و این مساله یعنی منتفع شدن بیشتر کاربران. پس در یک جمله می‌توانیم بگوییم:کاربران برنده نهایی و اصلی این میدان خواهند بود.

منبع: گروه علمی-تحلیلی طیف

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد