اچ‌دی-دی‌وی‌دی با ۵۱ گیگابایت ظرفیت

توشیبا، سازنده دیسک‌های اچ‌دی-دی‌وی‌دی‪ (HD-DVD)‬ که یکی از دو فرمت دی‌وی‌دی‌های وضوح بالاست؛ اعلام کرد که این دی‌وی‌دی‌ها را با حجم ‪ ۵۱‬گیگا بایت عرضه می‌کند.

به این ترتیب اچ‌دی- دی‌وی‌دی از نظر حجم هم از رقیبش بلو- ری که 50 کیگا بایت ظرفیت دارد، جلو افتاده.

توشیبا و سونی از یک سال قبل دو فناوری جدید و رقیب را به ترتیب با نام‌های    ‌اچ‌دی- دی‌وی‌دی‌ و ‌بلو- ری‪ (Blu-Ray)‬ معرفی کرده‌اند که در نهایت یکی از این دو فناوری جایگزین دی‌وی‌دی‌های فعلی خواهد شد. برای همین این دو شرکت، هرکدام سعی می‌کنند که از رقیب جلو بیفتند.

مزیت اچ‌دی- دی‌وی‌دی این است که ارزان‌تر و حجم ذخیره آن بیشتر است و درایو‌های آن ارزان‌تر است.  در مقابل، در حال حاضر تنها مزیت ‌بلو- ری این است که کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی و بازی‌سازان بزرگ برنامه‌هایشان را قرار است روی ‌بلو- ری بریزند و همچنین سونی کنسول پلی‌استیشن 3 را دارد که تنها با ‌بلو- ری کار می‌کند.

البته شاید برگ برنده این بازی، مایکروسافت باشد.

مایکروسافت برای خارج کردن پلی‌استیشن در رقابت با کنسول بازی‌اش Xbox، می‌خواهد آن را با ‌اچ‌دی- دی‌وی‌دی‌ توشیبا وارد بازار کند.

درحالی که مایکروسافت بزرگ‌ترین نرم‌افزارساز دنیا است و اگر بخواهد نرم‌افزار‌هایش را فقط روی ‌اچ‌دی-دی‌وی‌دی‌ بریزد، حداقل برای کاربران PC انتخابی جز ‌اچ‌دی-دی‌وی‌دی‌ باقی نمی‌ماند.

مایکروسافت تا حالا که در این‌باره سکوت کرده و شاید منتظر است تا Xbox 360 با درایو ‌اچ‌دی-دی‌وی‌دی‌ وارد بازار شود تا بعد در این‌باره تصمیم بگیرد.

هر دوی این فرمت‌های جدید پیشنهادی برای نسل بعدی دی‌وی‌دی‌ها بر خلاف دی‌وی‌دی‌های فعلی از لیزر آبی رنگ به جای لیزر قرمز رنگ برای نوشتن و خواندن اطلاعات روی دیسک‌ها استفاده می‌کنند.

در فرمت بلو-ری، هر دیسک گنجایشی برابر با ‪ ۵۰‬گیگا بایت خواهد داشت که این میزان حدود ‪ ۶‬برابر دی‌وی‌دی‌های رایج فعلی است. توشیبا هم ‌اچ‌دی-دی‌وی‌دی‌51گیگابایتی را وارد بازار کرده است. درحالی که اچ‌دی- دی‌وی‌دی‌ها قبلا ‪ ۳۰‬گیگا بایت حجم ذخیره داده، داشتند.

در دیسک‌های اچ‌دی-دی‌وی‌دی۳۰‬گیگابایتی قبلی، اطلاعات در دو لایه مختلف از سطح دیسک نوشته می‌شدند اما با فناوری‌های جدید، یک لایه سوم به آنها اضافه شده و گنجایش آنها را به‪ ۵۱‬گیگابایت رسانده ‌است.

منبع:همشهری آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد