تشخیص حالت های چهره از روی تصاویر ثابت و متحرک با روش های هوشمند

تشخیص حالت های چهره از روی تصاویر ثابت و متحرک با روش های هوشمند از طرف مرکز تحقیقات مخابرات ایران همایش یک روزه تشخیص حالت های چهره از روی تصاویر ثابت و متحرک با روش های هوشمند برگزار شد.

تشخیص حالت های چهره از روی تصاویر ثابت و متحرک با روش های هوشمند از طرف مرکز تحقیقات مخابرات ایران همایش یک روزه تشخیص حالت های چهره از روی تصاویر ثابت و متحرک با روش های هوشمند برگزار شد. به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات مخابرات ایران ، دکتر میر هادی سید عربی از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز در رساله خود که در این همایش ارایه داد، دو الگوریتم خودکار و نیمه خودکار در زمینه تجزیه و تحلیل تشخیص حالت های چهره و یک مدل ساده سنتز حالت های چهره را مطرح و تشریح کرد. وی گفت: بسیاری از سامانه های تجزیه و تحلیل موجود سعی در طبقه بندی حالت های احساسی چهره به حالت های احساسی پایه ( خوشحالی ، غم ، خشم ، تعجب ، ترس و تنفر ) دارند در حالی که در حالت های احساسی چهره در زندگی عادی تنها به حالت های اشاره شده محدود نمی شوند سامانه تجزیه و تحلیل ارایه شده قادر به تشخیص و کد کردن حالت های چهره به غیر از طبقه بندی آنها به حالت های پایه است. با توجه به دقت بالای تعقیب نقاط ویژگی چهره از این روش برای استخراج حرکات چهره و ویژگی های حالت های چهره، استفاده شده است. گفتنی است طرح مذکور در سیستم های امنیتی و روبوتهای دارای احساس کاربرد دارد . به این ترتیب که به کارگیری آن در این دسته از روبوت ها سبب می شود تا روبوت دارای احساس هر نوع احساس یا تغییر حالت چهره در طرف مقابل را تشخیص داده و به همان ترتیب عکس العمل مناسب را نشان دهند. هم چنین در ساخت پویا نمایی ( کارتون) و دربخش مخابرات به هنگام استفاده از سامانه ی ویدئو کنفرانس برای دو بخش گیرنده و فرستنده این سامانه کاربرد دارد . در این حالت از مدل سنتز سه بعدی چهره استفاده و به جای ارسال تصاویر چهره کدهای حالت چهره ارسال شده و باعث کاهش نرخ بیت ارسال در تصویر می گردد. در ساخت پویانمایی نیز حرکات چهره شخص مقابل دوربین بطور خود کاربه شخصیت کارتونی انتقال پیدا می کند که در نتیجه باعث واقعی تر جلوه کردن حالت های چهره و حرکات لب متناسب با گفتار ادا شده ، می گردد

گذرنامه های بیومتریک در اروپا اجباری می شود

برای مبارزه با تروریسم در اروپا یکی از تدابیر امنیتی تازه ابداع گذرنامه های نوع تازه با نام بیومتریک است.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از خبرگزاری موج ، صدور این گذرنامه ها از ماه نوامبر در چند کشور اروپایی آغاز خواهد شد. این گذرنامه شبیه گذرنامه های جاری است. تازگی مهم این گذرنامه یک تراشه الکترونیکی است که بر یکی از برگهای گذرنامه حک می شود. در این تراشه تمام اطلاعات شخصی مربوط به صاحب گذرنامه ذخیره شده از اکتبر 2006 داشتن این گذرنامه برای اتباع 27 کشوری که امروز بدون ویزای توریستی وارد آمریکا می شوند اجباری است

 

فناوری جدید جستجوی عکس در اینترنت به حریم خصوصی افراد لطمه می‌زن

یک شرکت سوئدی در حال آماده‌سازی خدمات جدید و پیشرفته جستجوی هوشمند تصاویر افراد در اینترنت است که برخی منتقدان عقیده دارند این فناوری می‌تواند به حریم خصوصی کاربران اینترنت لطمه وارد کند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایرنا، موتورهای جستجو نظیر "گوگل" به طور سنتی برای یافتن عکسهای مرتبط با کلید واژه‌های درخواستی کاربران، آن دسته از تصاویری را از اینترنت استخراج می‌کنند که دارای نامی مشابه کلید واژه درخواستی کاربر باشند و یا اینکه در سایتهایی قرار داشته باشند که در آن سایتها به موضوعات مرتبط با کلیدواژه درخواستی کاربر پرداخته شده باشد.

هم‌اکنون شرکت "پولار رز ای‌بی"(‪ (Polar Rose AB‬در حال ایجاد موتور جستجوی جدیدی است که می‌تواند چهره افراد درون عکسهای دیجیتالی را بررسی کند و عکسهای مرتبط با یک شخصیت را هرچند دارای نامهای متفاوت و نامربوطی باشند، از اینترنت استخراج نماید.

این نرم‌افزار از ‪ ۹۰‬ویژگی مرتبط با چهره افراد برای تعیین اثر چهره(مشابه اثر انگشت) برای هر شخص استفاده می‌کند و تصاویر جدید یافته شده از هر فرد را به بانک اطلاعاتی خود که در آن میلیونها عکس افراد مختلف ثبت شده‌است، اضافه می‌کند.

نرم‌افزار شرکت "پولار روز ای‌بی" حتی قادر است درصورتی که از یک نفر از زوایای مختلف و با نورپردازی‌های متفاوت عکس گرفته شده باشد، آن تصاویر را با درصد خطای تنها ‪ ۵‬درصد شناسایی کند.

به گفته "نیکولای نیهولم"، این نرم‌افزار دارای دقت بالایی است اما حقیقت این است که هم‌اکنون میلیونها و حتی شاید میلیاردها عکس از افراد مختلف در اینترنت وجود دارد که برخی از این افراد به یکدیگر شباهت زیادی دارند و این امر ممکن است باعث بروز خطا در استخراج تصاویر از اینترنت شود.

این شرکت برای حل مشکل یاد شده از خود کاربران اینترنت کمک گرفته‌است.

به همین منظور شرکت "پولار رز" به زودی نرم‌افزار رایگان و کم حجمی را منتشر می‌کند که کاربران اینترنت می‌توانند آن را دانلود و در رایانه خود نصب کنند. با کمک این نرم‌افزار کوچک، کاربران پس از جستجوی تصاویر شخصیتهای مورد نظر خود توسط موتور جستجوی "پولار رز" می‌توانند صحت عکسهای یافته شده را تایید و یا رد کنند و نیز نام افرادی که درون عکسها حضور دارند را ضمیمه آنها کنند. بدین‌ترتیب موتور جستجو از اطلاعات ورودی کاربران برای افزایش دقت عملکردهای بعدی خود استفاده می‌کند و به مرور با همکاری کاربران از میزان خطای آن کاسته می‌شود.

هرچند این نرم‌افزار یافتن تصاویر مختلف مربوط به افراد را در اینترنت آسان می‌کند، اما این مشکل نیز وجود دارد که افرادی که نمی‌خواهند درون عکسهای مختلف موجود در اینترنت شناسایی شوند، با این فناوری دچار مشکل می‌شوند.

به طور مثال فردی که درون یک تظاهرات شرکت داشته و از او عکس گرفته شده، ممکن است با کمک همین فناوری به راحتی شناسایی شود. تنها کافی است عکسهای دیگری از او در اینترنت، مثلا درون سایتهای شخصی او، وجود داشته باشند. در این صورت موتور جستجوی "پولار رز" با مقایسه این عکسها یکی بودن شخصیتهای موجود در آنها را تشخیص می‌دهد و مثلا نیروهای پلیس به راحتی می‌توانند توسط این موتور جستجو افراد مختلف موجود در عکسهای مربوط به تظاهرات را شناسایی کنند.

به گفته "سایمون دیویس" سرپرست شرکت "پرایوسی اینترنشنال"، زمانی که افراد عکسهای خود و خانواده‌هایشان را درون سایتهای خصوصی در اینترنت قرار می‌دهند، انتظار ندارند که افراد غریبه قادر به یافتن این تصاویر باشند اما با کمک فناوری‌هایی نظیر موتور جستجومی "پولار رز"، یک فرد غریبه تنها با وارد کردن نام یک شخص می‌تواند به تعداد زیادی از عکسهای او دست یابد.

شرکت "پولار رز" در ماه مارس آینده نگارش آزمایشی و رایگان این موتور جستجو را عرضه می‌کند و احتمالا در نیمه دوم سال میلادی جاری نگارش نهایی آن عرضه خواهد شد.

پادکست چیست؟

همشهری آنلاین:
پادکست (podcast) یک فایل چندرسانه‌ای(مولتی مدیا) است که با استفاده از فید‌های عمومی برای پخش صدا بر روی کامپیوترهای شخصی و  موبایل، بر روی اینترنت فرستاده می‌شود.

اصطلاح پادکست مانند کلمه "رادیو" می‌تواند هم به معنای محتوا و هم به معنای شیوه ارائه باشد.

تولیدکننده پادکست اغلب پادکستر (podcaster) نامیده می‌شود. گرچه وب‌سایت‌های پادکسترها ممکن است دانلود مستقیم یا جریان‌یافتن‌ (streaming) محتوای خود را هم عرضه کنند، پادکست از سایر فرمت‌های صدای دیجیتال با قابلیت آن برای دانلود شدن خودکار با استفاده از نرم‌افزاری که توانایی خواندن فید‌هایی مانند RSS یا Atom را دارد، مشخص می‌شود.

در ابتدا مقصود از پادکست‌کردن امکان دادن به افراد برای پخش"شوهای رادیویی" خودشان بود، اما این وسیله به سرعت به شیوه‌‌های بسیار گوناگونی از جمله پخش درس‌های مدرسه، اعلان تورهای رسمی و غیر رسمی موزه‌ها، فرستادن اعلان‌های کنفرانس‌ها و حتی پخش پیام‌های ایمنی عمومی پلیس بدل شده است.

 
     
  

جای خالی فناوری در مطبوعات ایرانی

نویسنده: سید ایمان ضیابری
منبع: ‌باشگاه اندیشه

روزنامه‌خوانها و روزنامه‌شناسهای ایرانی هرچند به لحاظ کمی، بسیار قلیل و اندکند به طوری که تیراژ روزانه‌ی یک نشریه‌ی سراسری کثیرالانتشار را به بیش از 800 هزار نسخه نمی‌رسانند، اما در بسیاری از مواقع حرفه‌یی هستند و حتی پرسنل و ساختار انسانی یک نشریه را بهتر از دست‌اندرکاران ثابت خود آن نشریه می‌شناسند و گاهی اوقات طوری در مورد ترکیب سرویسهای مختلف صحبت می‌کنند و مسایل و مشکلات موجود را به تحلیل می‌نشینند که خود اهالی نشریه نیز متعجب می‌شوند!

با این تفاسیر، کمتر روزنامه‌خوانی است که چند نشریه‌ی سراسری باقیمانده در گذر سالیان اخیر را مدام بخواند و با صفحات و بخشهای ثابت آن آشنا نباشد. در واقع امروز تقریباً همگی ما می‌دانیم صفحات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی صفحات ثابت هر نشریه‌یی هستند که با هر سبک و سیاقی، با هر خط مشی و با هر روشی و با هر طیف مخاطبی در هر گوشه‌یی از کشور منتشر می‌شود و به زیور طبع آراسته می‌گردد.



شاید این بدعت چند سال اخیر بوده که صفحه‌ی تاریخ، اندیشه، طبیعت، پزشکی و ادبی به چرخه‌ی ثابت صفحات روزنامه‌ها و نشریات ایرانی اضافه شود که البته باز هم با محدودیتهای خاص خود مواجه بودند.

در این میان نمی‌توان از مجلات ماهانه یا فصلی تخصصی غافل شد که در حوزه‌هایی مانند تاریخ، پزشکی یا فلسفه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و مامن اصلی صاحب‌نظران و اهالی قلم همان رشته نیز هستند اما اینکه نشریات عمومی، تا چه حد دور باطل پرداختن به سیاست و ورزش را کنار گذاشته باشند و به حیطه‌های جدیدتر در روزنامه‌نگاری مدرن روی آورده باشند، با مطالعه‌ی روزنامه‌های منتشرشده در سالهای اخیر بیشتر عیان می‌گردد.

چند سال پیش بود که تعداد انگشت‌شماری از روزنامه‌های دولتی، شروع کردند و در نیم‌صفحه‌ها و ستون‌هایی که به صورت هفتگی و نه روزانه برقرار می‌شد، مباحث پزشکی را مورد توجه قرار می‌دادند که البته کاملاً هم تخصصی نبود و با عناوینی مانند "پزشک خود باشید" یا "دکتر در خانه" مطرح می‌شد تا هر مخاطبی با هر سطح اطلاعاتی از حیطه‌های مختلف پزشکی، بتواند از این مطلب استفاده کند و تقریباً نکته‌ و آموزه‌ی جدیدی برای متخصصین رشته‌های مربوط نداشت.

مدتی گذشت و این روند آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که نیم‌صفحه‌ها به صفحه‌های ثابت و بعدها به ویژه‌نامه‌های منظم هفتگی تبدیل شدند.

این جرقه کافی بود تا در اوج افزایش استفاده‌ی عمومی از اینترنت و آشنایی توده‌های خاص مردم با IT که شاید هشت سال پیش به کمتر از 500 هزار نفر می‌رسیدند، نخستین ستون‌های فناوری اطلاعات و دانش کامپیوتر به زبان ساده، جای خود را در نشریات باز کنند.

از این پس بود که وقتی مخاطبان خاص و حتی مردم عادی، ستونهایی را می‌دیدند که در آنها به فناوری اطلاعات، وبگردی، سایتهای فارسی و بعداً وبلاگها پرداخته می‌شود، زیاد تعجب نمی‌کردند.

این روند طی شد تا اینکه در طی چند ماه، صفحه‌ی فناوری به بسیاری از نشریات عمومی و کثیرالانتشار گسترش یافت و نشریات سعی می‌کردند حداقل به صورت مناسبتی یا در اکازیونهایی مانند روز جمعه، به بخشهای مختلف فناوری اطلاعات بپردازند. البته در ابتدا پردازش علوم کامپیوتر در نشریات، محدود به معرفی بازیهای کامپیوتری و یا آموزش روشهای مختلف چت (گفت‌وگوی اینترنتی) می‌شد و کاربران حرفه‌یی امروز ایرانی، روزهایی که انواع شکلکهای و Emoticonهای یاهو مسنجر ورژن 5 را از همین نشریات یاد می‌گرفتند، به یاد دارند.

به مرور، چند نشریه‌ی تخصصی کامپیوتر که از سازمانهای دولتی یا شرکتهای خصوصی بزرگ حمایت می‌شدند نیز به خانواده‌ی نشریات تخصصی پیوستند تا در کنار نشریاتی که به صورت ملی با موضوعاتی مانند پزشکی یا علوم پایه روانه‌ی باجه‌های روزنامه‌فروشی می‌شدند، محلی از اعراب فناوری هم باشد.

گذشت زمان و اضافه شدن وبلاگهای فارسی به دنیای کوچک وبلاگهایی که به زبانهای مختلف منتشر می‌شدند، فرصتی فراهم کرد تا رسانه‌های مختلف به فناوری اطلاعات و کامپیوتر با دیدی مهربانانه‌ و البته عمیقتر بنگرند.

در این میان رسانه‌ی ملی هم از قافله عقب نماند و در برخی ساعات کم‌ترافیک شبانه‌روز از حیث پخش برنامه، فناوری نوین را در برخی ابعاد آن به ویژه در بعد سخت‌افزاری پرداخت هرچند که نواقص فنی و تحقیقی آشکار و مشهودی چه از این برنامه‌ها و چه از مطالب نشریات می‌شد یافت که ناشی از نوپا بودن استفاده از کامپیوتر و اینترنت در بعد وسیع و بین اقشار مختلف مردم بود و طبیعتاً به کارشناسان هم تعمیم می‌یافت.

این روند کج‌دار و مریض در طول چند سال طی شد و نشریات به صورت مرتب و نامرتب، در صفحاتی که البته شاید تنها به لحاظ اسمی صفحه محسوب می‌شدند و گاه نیم‌صفحه‌یی بیش نبودند سعی در انعکاس خبرهای دنیای فناوری اطلاعات داشتند. این خبرها در آن زمان بیشتر از هر حوزه‌ی دیگری، به تحقیقات و یافته‌های جدید شرکتهایی مانند Microsoft یا Prosoft و همینطور قطعات تولیدی جدید شرکتهایی مانند GigaByte محدود می‌شد که در نوع خود حداقل در آن زمان، اولینها و بهترینها در حوزه‌ی نرم‌افزار، طراحی وب و سخت‌افزار بودند و البته حجم کاری آنها با توجه به پایین بودن تعداد رقبا و حریفان علمی بسیار بالا و قوی بود.

در آن زمان، نویسنده‌های حرفه‌یی و زبردستی که مانند حوزه‌های فرهنگ، هنر یا اجتماع به صورت تخصصی مسایل مربوط به فناوری را مورد بحث و بررسی قرار دهند، فعالیت نمی‌کردند و بیشترین حجم مطالب اختصاص یافته‌ی نشریات به فناوری، مربوط می‌شد به آنچه که از خبرگزاریهای خارجی اقتباس و ترجمه می‌شد و یا گاه دلنوشته‌های غیررسمی وبگردهای تقریباً حرفه‌یی آن زمان که بار مطالب و مقالاتشان را به لحاظ علمی و تخصصی نمی‌شد زیاد بالا دانست.

اما هفته‌ها و ماهها طی شدند و سرانجام ظهور کردند نشریاتی که فناوری اطلاعات را جدی گرفتند. صفحات ویژه‌ی فناوری اطلاعات و البته ویژه‌نامه‌هایی که هر هفته یا هر ماه به بازار می‌آمدند و تدریجاً مخاطبان خود را نیز پیدا می‌کردند. هرچند عمر این نشریات با رویکردی که داشتند دیری نپایید. مدتی هم کشور در گیر و دار التهابات سیاسی و جریانات اجتماعی مختلف، مباحث به ظاهر بی‌اهمیتی مانند فناوری را به دست فراموشی سپرد تا اینکه روزها از پی هم گذشتند و به روزهایی رسیدیم که کارشناسان، آن را دوره‌ی سوم روزنامه‌نگاری حرفه‌یی در ایران می‌نامند.

در این دوره رد پای نشریاتی را می‌توان یافت که فناوری را دغدغه‌ی اصلی خود به شمار آوردند و سعی کردند با بضاعت محدود خود، به رقابت با مجلات تخصصی کامپیوتر بپردازند که آنها هم کم‌کم داشتند روزهای آرمانی خود را تجربه می‌کردند.

اما تفاوت این دوره که به کمتر از سه سال پیش برمی‌گردد با دوره‌های قبلی، این بود که در زمینه‌ی آی‌تی‌نویسی، دیگر آنقدرها هم که انتظارش می‌رفت، بی‌تجربه نبودیم. نخستین روزنامه‌نگارهای آی‌تی‌نویس حرفه‌یی و قوی ایرانی، وبلاگنویسهایی بودند که به یمن شهرت و محبوبیت وبلاگشان، توانستند به تیمهای تحریریه‌ی نشریات سراسری راه پیدا کنند و شاید هم از این طریق یک تغییر عمده در مسیر زندگی‌شان بدهند. این تنها استثنایی است که در آن می‌شود ادعا کرد یک روزنامه‌نگار، قابلیت روزنامه‌نگار شدن را دارد چون اکثریت کارشناسان رسانه متفق‌القول هستند که اگر یک روزنامه‌نگار بتواند وبلاگ بنویسد، یک وبلاگنویس نمی‌تواند روزنامه‌نگاری کند!

تجربه‌ی وبلاگنویسهایی که چند سال وبگردی حرفه‌یی و پرکار با جمع‌آوری لینکهای روز و داغترین خبرها را پشت سر گذاشته بودند، باعث شد تا رونق صفحات فناوری نشریات عمومی و نه تخصصی، به حدی برسد که حتی خیلی از مخاطبان و خواننده‌ها راغب باشند که این نشریات را صرفاً برای خواندن صفحات فناوری‌شان تهیه کنند.

شاید امروزه همزمان با پنج ساله شدن وبلاگهای فارسی که با سقوطی چهارپله‌یی به رتبه‌ی نهم رده‌بندی کثرت وبلاگهای دنیا رسیده‌اند و رقیب آسیایی جدیدی مانند ژاپن پیدا کرده‌اند، صفحات فناوری و رسانه‌ در نشریات عمومی کشور بیش از هر زمان دیگری پررنگ شده باشد هرچند که نمی‌توان پیش‌بینی کرد این وضعیت در سالهای آینده چگونه خواهد بود. اما چند نکته‌ی مهم هست که خیلی از موارد در آسیب‌شناسی سرویسهای مختلف رسانه‌های مکتوب مستقل ما، مغفول می‌ماند.

شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کرده باشد که علیرغم نوپا بودن Information and Communication Technology در دنیا به صورت امروزی و با توجه به اهمیت بالای پردازش به آن در کنار مقوله‌های همیشگی و کلیشه‌یی مانند فرهنگ، ادبیات و هنر، حجم صفحات فناوری در نشریات کشورمان از هر صفحه‌ی دیگری کمتر است. حتی صفحات تاریخ و اندیشه که راه‌اندازی آنها در نشریات عمومی کثیرالانتشار، سابقه‌ی چندانی در کشورمان ندارد، بیشتر از صفحات فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه و استقبال قرار گرفته است به طوری که تقریباً نشریه‌یی را امروز سراغ نداریم که هر روز و به طور مرتب، صفحه‌ی فناوری خود را به روز نگاه دارد و منتشر کند.

بازه‌های زمانی تعیین شده برای انتشار صفحات فناوری که گاه حجم آنها از حالت معمول نیز پایین‌تر می‌رود، آنقدر دست‌وپاگیر هستند که گاه دبیران صفحات نیز دچار استیصال می‌شوند از اینکه اگر مناسبتی باشد، ویژه‌نامه‌یی در کار بیاید، میزان رپرتاژ آگهی‌ها افزایش یابد و یا نیاز به تعدیل حجمی مطالب باشد، صفحات فاوا نخستین قربانیان هستند.

این شاید نخستین دلیل برای کم شدن انگیزه‌ها باشد. هم برای دبیران صفحات و هم برای نویسندگانی که معمولاً هم برای دل خودشان می‌نویسند نه به صورت حق‌التحریری یا برای امرار معاش. محدودیتهای کاری برای اهالی صفحات فناوری، بیش از صفحات دیگر است طوری که به نظر می‌رسد مطالب صفحات فناوری هم توسط گروههای تحریریه و شورای سردبیری بیشتر و با دقت و موشکافی بیشتری خوانده می‌شود، هم کمتر تایید می‌گردد. معمولاً کمترین بودجه‌ها برای تامین هزینه‌های جاری و پرداخت حق‌التحریرهای نویسندگان و خبرنگاران نیز به دبیران صفحات فناوری اختصاص می‌یابد طوری که اگر با هر دبیر صفحه‌یی از یک نشریه‌ی سراسری صحبت کنید، گله از این دارند که تازه مبالغ حق‌التحریر شش ماه قبل را دریافت کرده‌اند.

دردهای مشترک صفحات فناوری نشریات ایرانی، فراوان است و البته از یک جنس و یک رنگ. چرا که به جرات می‌توان ادعا کرد بر خلاف نشریات سراسر دنیا که روز به روز در حال گسترش دادن فعالیتهای تولید محتوایی خود با موضوعات مربوط به IT هستند و سعی می‌کنند در این زمینه گوی سبقت را نیز از یکدیگر بربایند، صفحات فناوری نشریات ایرانی روز به روز مظلوم‌تر و مغفولتر می‌شوند.

شاید بهترین راه حل برای اینکه فناوری اطلاعات، ارتباطات و جعبه‌ی جادویی قرن بیست‌ویکم (نه تلویزیون) منصفانه به چشم سیاستگذاران نشریات ما بیاید، این است که اجازه دهیم زمان بگذرد! مطمئناً اهمیت اینترنت، رسانه‌های نوظهور، وبلاگها و ارتباطات بی‌سیم در آینده آنقدر خواهد بود که هیچ کس نتواند این اهمیت را نادیده بگیرد...