نسل دوم وب بی سیم

نسل اول وب بی سیم درس هائی برای همه داشت. کنسرسیوم WAP فهمید که محتوی از همه چیز مهم تر است. اگر تعداد زیادی وبگاه که به زبان شما حرف بزند نداشته باشید، باخته اید. از آن سو ان تی تی دوکومو هم فهمید که یک سامانه ی اختصاصی بسته (فقط برای گوشی های کوچک طراحی شده باشد) نمی تواند بختی برای جهانی شدن داشته باشد.هر دو طرف هم فهمیدند که برای متقاعد کردن وبگاه ها برای حرف زدن به فرمت موردنظر، باید زبانی داشته باشید باز، محکم و مطابق با استانداردهای جهانی. در دنیای تجارت جنگ فرمت ها چیز خوبی نیست.

هر دو خدمات در آستانه ورود به نسل دوم خود هستند. از آنجائی که WAP 2.0 زودتر به بازار آمده، ما هم آن را بررسی خواهیم کرد. WAP 1.0 چیزهای خوبی داشت، که WAP 2.0 آنها را حفظ کرده است. یکی این که،WAP می تواند روی شبکه های مختلف کار کند. نسل اول از شبکه های سوئیچینگ مداری استفاده می کرد، ولی همیشه می توانست با سوئیچینگ بسته ای هم کار کند.

نسل دوم به احتمال زیاد از سوئیچینگ بسته ای (مثلاًGPRS) استفاده خواهد کرد. دیگر این که، WAP از دستگاه های متنوعی(از تلفن های همراه گرفته تا رایانه های های کتابی قوی) پشتیبانی می کرد، و هنوز هم می کند.

▪ WAP 2.0 ویژگی های جدیدی هم دارد،که مهم ترین آنها عبارتند از :

1) پشتیبانی از مدل پوش (دادن)، در کنار مدل قدیمی پول (گرفتن).

2) یکپارچه کردن خدمات تلفنی در برنامه های کاربردی .

3) پیام رسانی چند رسانه ای

4) داشتن 264 علامت تصویری.

5) ارتباط با وسایل ذخیره سازی.

6) پشتیبانی از افزودنی های مرورگر.

▪ مدل پول(Pull) برای همه شناخته شده است:

مشتری صفحه ای را درخواست می کند، و آن را می گیرد.مدل پوش(push) یعنی فرستادن (دادن) اطلاعات به مشتری بدون اینکه درخواست کرده باشد، مانند ارسال پیوسته قیمت سهام یا هشدارهای ترافیکی به کاربر.

مدت هاست که صدا و داده در حال یکی شدن هستند، و WAP 2.0 به طرق مختلف از آنها پشتیبانی می کند. یک نمونه که قبلاً به آن اشاره کردیم، ایجاد دفترچه تلفن تصویری با I_Mode است. WAP 2.0، علاوه بر نامه ی الکترونیکیl و تلفن، از پیام رسانی چند رسانه ای (Multimedia messaging) هم پشتیبانی می کند .

محبوبیت فوق العاده کاراکترهای اموجی در I-Mode، کنسرسیوم WAP را تشویق کرد که 264 کاراکتر اموجی در WAP 2.0 بگنجاند.این کاراکترها در زمینه های متنوعی از قبیل حیوانات، وسایل خانگی، لباس، احساسات، غذا، بدن انسان، جنسیت، نقشه، موسیقی، گیاهان، ورزش، وقت، آب و هوا، ابزار وسایط نقلیه و اسلحه طراحی شده اند. جالب است بدانید که در استاندارد WAP 2.0 فقط نام این علائم تصویری تعریف شده، و اقدامی برای طراحی شکل آنها به عمل نیامده است، چون برخی از آنها (مانند بوسیدن و در آغوش گرفتن ) در فرهنگ های مختلف معنای بسیار متفاوتی دارند. این مشکل در I-Mode وجود نداشت، چون فقط برای یک کشور طراحی شده بود. پشتیبانی از وسایل ذخیره سازی بدان معنا نیست که هر تلفن WAP 2.0 یک سخت دیسک بزرگ خواهد داشت، Flash ROM نیز نوعی وسیله ذخیره سازی است. یک دوربین بی سیم WAP می تواند عکس های گرفته شده را موقتاً روی یک Flash ROM ذخیره کند، تا زمان فرستادن بهترین آنها به اینترنت فرا برسد.

و بالاخره مرورگرهای WAP 2.0 می توانند با استفاده از افزودنی ها (in-plug) قابلیت های خود را توسعه دهند. در WAP 2.0 یک زبان اسکریپت نویسی نیز پیش بینی شده است.

تفاوت های فنی مختلفی نیز بین WAP1.0 و WAP 2.0 وجود دارد، که پشته پروتکل و زبان علامت گذاری مهم ترین آنهاست.WAP 2.0 همچنان به پشتیبانی از پشته پروتکل قدیمی ادامه می دهد، ولی از استاندارد اینترنت یعنی TCP,HTTP/1.1 نیز پشتیبانی می کند. پروتکل TCP در WAP 2.0 دارای چهار تفاوت جزئی (ولی سازگار) با TCP استاندارد است: (1) استفاده از پنجره های ثابت 64 kb، (2) نداشتن شروع آهسته، (3) سقف 1500 byte برای MTU، و (4) تفاوت جزئی در الگوریتم ارسال مجدد (این تغییرات برای ساده تر شدن کد پروتکل انجام شده اند). TLS یک پروتکل ایمنی لایه انتقال (Transport Layer Security) است ، که توسط IETF استاندارد شده است.بسیاری از دستگاه های WAP 2.0 همزمان از هر دو پشته پروتکل پشتیبانی خواهد کرد .

تفاوت دیگر WAP 2.0 با WAP 1.0 در زبان علامت گذاری آنهاست. WAP 2.0 از XHTML ساده (که برای دستگاه های کوچک بی سیم طراحی شده) پشتیبانی می کند. از آنجائی که ان تی تی دوکومو هم قبول کرده که از XHTML ساده پشتیبانی کند، با نوشتن صفحات خود به این زبان می توانید مطمئن باشید که آنها در اینترنت و دستگاه های بی سیم به خوبی دیده خواهند شد. این تصمیم به جنگ فرمت ها (که رشد وب بی سیم را دچار وقفه کرده بود) خاتمه خواهد داد.

شاید بد نباشد چند کلمه ای هم درباره XHTML ساده بگوئیم. این زبان برای تلفن های همراه، تلویزیون ها، دستگاه های PDA، ماشین های فروش کالا، فراخوان ها، خودرو ها، کنسول های بازی، و حتی ساعت در نظر گرفته شده است. به همین دلیل در این ویرایش از شیوه نامه، اسکریپت، یا فریم خبری نیست، ولی اکثر برچسب های استاندارد وجود دارند. این برچسب ها به یازده پیمانه تقسیم شده اند، که برخی اجباری و برخی دیگر اختیاری اند (تمام این پیمانه ها در XML تعریف شده اند) این پیمانه ها را همراه با مثال هایی از هر کدام،علیرغم تفاوت WAP و I-Mode بر اثر استفاده از XHTML ساده، رقیب جدیدی آنها را تهدید می کند: 802.11 نسل دوم وب بی سیم با سرعت 384 kbps کار می کند، که از 9600 bps نسل اول خیلی بهتر است، ولی در مقایسه با سرعت 11 mbps یا 54 mbps دستگاه های 802.11 رنگ می بازد. البته 802.11 همه جا حضور ندارد، ولی با تصمیم صاحبان رستوران ها، هتل ها، فروشگاه ها، شرکت ها، فرودگاه ها، ایستگاه های اتوبوس، موزه ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها و بسیاری جاهای دیگر برای نصب ایستگاه های مرکزی 802.11 و دادن امکان دسترسی اینترنت به کارمندان و مشتریان خود، پوشش کافی در مناطق شهری به وجود خواهد آمد، و آن وقت کافیست به نزدیک ترین کافه تریا بروید تا بتوانید ضمن خوردن یک فنجان قهوه، نامه های الکترونیکی خود را هم بخوانید. دور نیست روزی که مغازه ها ( کنار آرم کارت های اعتباری قابل قبول) برای جلب مشتری بیشتر آرم 802.11 را در ویترین یا کنار در ورودی خود قرار دهند، و مردم هم (مثل صحرانشینان که به دنبال آب بیابان ها را زیر پا می گذاشتند) بدنبال 802.11 از این خیابان به آن خیابان سرگردان شوند.

شاید رستوران ها و کافه تریاها خیلی زود برای نصب ایستگاه های مرکزی 802.11 دست به کار شوند، ولی به نظر نمی رسد کشاورزان به این زودی چنین کاری بکنند، به همین دلیل پوشش یکپارچه 802.11 به مناطق شهری (و حداکثر حومه آنها ) محدود خواهد ماند (به یاد بیاورید که برد 802.11 در بهترین حالت چند صد متر بیشتر نیست). شاید در آینده دستگاه هائی به بازار بیایند که در صورت یاقتن سیگنال 802.11 از آن استفاده کنند، و وقتی به جایی رسیدند که این پوشش وجود نداشت، به طور خودکار به WAP سوئیچ کنند.

شهرام بهوندی

صادق خانپور

ماهنامه دنیای مخابرات و ارتباطات

نظرات 2 + ارسال نظر
آلیس شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 09:47 ق.ظ

چگونه برای ارسال فایل های چندرسانه ای از سرویس
GPRS از شبکه های بی سیم استفاده می کند؟
یعنی چگونه از طریق شبکه هی بی سیم میتوان فایل چندرسانه ای ارسال کرد؟؟؟؟؟
در واقع یک مقاله ی آموزشی- نرم افزاری-سخت افزاری می خواهم


با تشکر دانشجوی کامپیوتر

فرناز پنج‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1388 ساعت 09:07 ق.ظ

سلام
باتشکر از مقاله شما
می خواستم ببینم آیا شما ایمیل نویسندگان این مقاله را دارید منظورم آقای شهرام بهواندی می باشد
با سپاس فراوان

خیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد