رویای اینترنت بی سیم

به عقیده بسیاری از تحلیلگران دنیای رایانه، فناوری Wi-Fi یکی از تاثیرگذارترین فناوری های قرن آینده بر زندگی بشر خواهند بود. وضع زندگی مردم در کشورهای پیشرفته به گونه ای تغییر کرده است که هر روز بیشتر به اینترنت وابسته می شوند. به همین دلیل دسترسی به اینترنت از طرق مختلف مانند موبایل و یا دستگاههای Palm و... روز به روز فراگیر تر می شود. اما نکته اصلی اینجاست که موبایل ها و دستیاران دیجیتالی شخصی با وجود تمام پیشرفت هایی که تاکنون داشته اند هنوز برای استفاده از اکثر امکانات اینترنت محدودیت های بزرگی دارند. به این ترتیب اکثر شرکت های بزرگ و به خصوص شرکت هایی که در زمینه تولید رایانه های کیفی (Laptop) تجربه داشتند به سرعت به فکر تولید ابزاری افتادند که اینترنت پرسرعت را به وسیله امواج در اختیار همگان قرار دهند.

خیلی تعجب نکنید اگر شنیدید اینترنت به لیست غذاهای چند رستوران معروف اروپا اضافه شده است. احتمالاً به زودی اکثر مکان های عمومی مانند رستوران ها برای رقابت و جذب مشتریان بیشتر اقدام به ارائه اینترنت بی سیم پر سرعت خواهند نمود. به عقیده بسیاری از تحلیلگران دنیای رایانه، فناوری Wi-Fi یکی از تاثیرگذارترین فناوری های قرن آینده بر زندگی بشر خواهند بود. وضع زندگی مردم در کشورهای پیشرفته به گونه ای تغییر کرده است که هر روز بیشتر به اینترنت وابسته می شوند. به همین دلیل دسترسی به اینترنت از طرق مختلف مانند موبایل و یا دستگاههای Palm و... روز به روز فراگیر تر می شود. اما نکته اصلی اینجاست که موبایل ها و دستیاران دیجیتالی شخصی با وجود تمام پیشرفت هایی که تاکنون داشته اند هنوز برای استفاده از اکثر امکانات اینترنت محدودیت های بزرگی دارند. به این ترتیب اکثر شرکت های بزرگ و به خصوص شرکت هایی که در زمینه تولید رایانه های کیفی (Laptop) تجربه داشتند به سرعت به فکر تولید ابزاری افتادند که اینترنت پرسرعت را به وسیله امواج در اختیار همگان قرار دهند. اساس کار از جهاتی شبیه به نحوه کار تلفن های همراه بود. با توجه به محدودیت فیزیکی میدان انتشار امواج باید ایستگاه هایی که به آنها اصطلاحاً Hotspots گفته می شد در نقاط مختلف شهر نصب شود و از طرف دیگر رایانه ها با نصب یک کارت شبکه بی سیم از خدمات ایستگاه استفاده کنند. اولین مشتریان این تجهیزات در کمال شگفتی سازندگان، خانه داران بودند. بسیاری از مردم که از سیم کشی در محیط خانه نفرت داشتند و اکثر نیز دو یا سه دستگاه رایانه در منزل داشتند با کمال رغبت تجهیزات گران قیمت Wi-Fi را خریداری کردند و در خانه ها نصب نمودند.

کم کم مدیران اکثر فروشگاه های اینترنتی متوجه شدند که تجهیزات Wi-Fi در میان لیست 10تا یی های برتر قرار گرفته است. موسسه IDC پیش بینی کرد بازار مربوط به تجهیزات اینترنت بی سیم تا سال 2007 به بیش از 5/1 میلیارد دلار بالغ خواهد شد و تعداد Hotspot و یا مراکز دسترسی اصلی در اروپا بیش از 500/32 مرکز خواهد رسید. پس از انتشار این آمار بلافاصله شرکت های خدمات موبایل خود را به میدان اصلی بازی اینترنت بی سیم رساندند. آنها به خوبی متوجه بودند که اینترنت بی سیم به اندازه تلفن همراه در زندگی بسیاری از مردم دنیا تاثیر خواهد گذاشت. شرکت های بزرگ خدمات تلفن همراه مانند Vodafone شروع به نصب ایستگاههای مرکزی Wi-Fi در قسمت های مختلف شهرهای اروپایی و آمریکایی نمودند و به این ترتیب کسانی که از خدمات تلفن همراه این شرکت ها استفاده می کردند موفق شدند با خرید یک رایانه کیفی از خدمات اینترنت پرسرعت بی سیم هم استفاده کنند. البته فناوری Wi-fi هم در حال حاضر مشکلات خاص خودش را دارد. هر یک از ایستگاههای مرکزی با پیشرفته ترین امکانات بیشتر از 500 متر برد فیزیکی و مفید ندارند و تجهیزات ایستگاهها نیز بسیار گران است. علاوه بر این یکی از مشکلات اساسی قرارداد میان شرکت های خدمات Wi-fi بود. مشکل اساسی از جایی آغاز شد که شرکت ها تصمیم گرفتند به علت هزینه زیاد ایجاد مراکز دسترسی به صورت اشتراکی و با قراردادهایی از نقاط دسترسی به صورت مشترک استفاده کنند. مسئله اول در این میان مشکل مربوط به هزینه دسترسی به اینترنت برای مشترکان بود. هر کدام از شرکت ها هزینه های مختلفی از مشترکان بابت خدمات اینترنت بی سیم دریافت می کردند. بنابراین وضعیت قراردادهای میان شرکت های بزرگ کمی مبهم بود. به همین دلیل بعضی از مشترکان مجبور هستند از چند شرکت مختلف سرویس بگیرند و در مکان های مختلف از سرویس های شرکت های مختلف استفاده کنند. مشکل بعدی در مورد مشترکانی بود که در حین حرکت در ماشین و یا قطار از اینترنت استفاده می کردند. هنگامی که یک مشترک در حین حرکت از محدوده یک مرکز دسترسی خارج می شد و به محدوده یک ایستگاه جدید وارد می شد سرعت اینترنت کاهش می یافت و Roaming به خوبی انجام نمی گرفت.

برای مقابله با این مشکلات فنی نرم افزارهایی به نام Netstrumble به وجود آمد که وظیفه آنها یافتن نقاط دسترسی مختلف و اندازه گرفتن سیگنال و نویز کانال های مختلف ارتباطی بود. به این ترتیب مشترک می توانست در هر لحظه به روی بهترین و سریع ترین کانال موجود رفته و از باند قوی تری استفاده کنند. به تازگی شرکت توشیبا با همکاری شرکت مخابراتی BT محصولی به نام Hotspot in a box را روانه بازار کرده. این محصول شامل یک ایستگاه دسترسی جمع وجور با قیمت 400 پوند است. این دستگاه همچنین امکان استفاده از یک سیستم حسابرسی مرکزی برای دریافت هزینه اینترنت از مشترکان رامی دهد. به این ترتیب یک رستوران اگر هر مشتری خود را فقط 5 پوند برای استفاده از خدمات اینترنت بی سیم شارژ کند ودر روز 30 مشتری از این خدمات استفاده کنند شاید سود فروش اینترنت از سود روزانه رستوران کمی بیشتر شود. با محاسبات متوجه خواهید شد مهمترین دلیل گسترش شبکه Wi-Fi یعنی توجیه اقتصادی وجود دارد. برای همین شرکت BT وعده داده است که در سال آینده تعداد ایستگاههای دسترسی خود را از 400 به چهارهزار عدد در سال 2004 خواهد رساند. وقتی شرکت اینتل اعلام کرد این شرکت علاقه منداست در مورد فناوری های اینترنت بی سیم سرمایه گذاری های زیادی انجام دهد مشخص شد آینده اینترنت از آن Wi-Fi است.

بر خلاف تصور اغلب مردم Wi-Fi در کشورها و شهرهایی که از امکانات مخابراتی گسترده ای برخوردار نیستند بیشتر گسترش یافته است. به طور مثال شهری به نام زمورا در کشورها اسپانیا که تنها 65 هزار نفر جمعیت دارد به طور کامل زیر پوشش اینترنت بی سیم قرار گرفته است و به تازگی نیز خبری در اینترنت پخش شد که اهالی یک جزیره کوچک در اقیانوس آرام به Wi-Fi دسترسی پیدا کرده اند. دلیل استقبال از Wi-Fi در چنین مکان هایی واضح است. در کشورهای پیشرفته اکثر کاربران اینترنت به راحتی به ارتباطات پر سرعتBoard Band با هزینه کم دسترسی دارند ولی در مکان هایی که شبکه مخابراتی زیرساخت مناسبی ندارد به دلیل هزینه کمتر اینترنت بی سیم و سرعت بالای نصب و راه اندازی اکثراً سراغ Wi-Fi رفته اند.

دامنه گسترش استفاده از اینترنت بی سیم به سازمان ملل هم کشیده شده است. آقای کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل چندی پیش در جلسه رسمی سازمان ملل در مورد فناوری Wi-Fi سخن گفت و اظهار امیدواری کرد تمام کشورهای جهان در توسعه و استفاده از این فناوری سهیم باشند. یکی از نکات مهم استفاده از اینترنت بی سیم این است که در این فناوری اطلاعات در فرکانس ارسال و دریافت می شوند که دولت نیازی به کنترل آن ندارد و به هیچ عنوان تداخلی با فرکانس های پلیس و مخابرات پیش نخواهد آمد.

ITMPportal

اینترنت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد